امروز :1403-06-18

ویژگی‌های ضروریِ یک کفش ورزشی و کتانی برای دویدن چیست؟

چند زن و مرد در حال دویدن با کفش ورزشی و کتانی ارگونومیک در زمین اسفالت

تفاوتی ندارد که یک دونده­‌ی حرفه­‌ای باشید یا یک دونده­‌ی معمولی، در هر صورت یک جفت کفش مناسب و راحت برای دویدن و عملکرد شما ضروری است. با توجه به وجود انواع مختلفی از این دست کفش‌­ها در بازار، تشخیص اینکه کدام مورد برای شما بهترین گزینه است، دشوار و نیازمند اطلاعات کافی­‌ست.

در این مقاله‌ی بــولــوز چند ویژگی مهم برای خرید کتانی و کفش ورزشی را مرور خواهیم کرد.

بی­‌شک کلید یک دویدن خوب و رضایت­‌بخش، در انتخاب کتانی مناسب برای پای فرد نهفته است. برای دوندگان حرفه‌ای، استفاده از کفش صحیح برای به حداقل رساندن آسیب­‌ها، جلوگیری از بروز تاول و تسهیل دویدن بسیار ضروری‌ست.

  • عواملی چون: جنس زیره، راحتی، مدت زمان دویدن، وزن، قابلیت جریان هوا و تناسب در انتخاب یه جفت کتانی تاثرگذارند.
  • کتانی­‌های مخصوص دویدن، دارای بالشتک میانی (در قسمت پاشنه و کفِ کفش) هستند که با گام‌­های دونده سازگار هستند.
  • بهترین نوع آن، بالشتک‌­های بوست (Boost) هستند که با فشار وزن به نرمی جمع می­­‌شوند و با برداشتن پا از روی زمین و کم شدن فشار وزن، انرژی­‌ای که با جمع شدن در خود ذخیره کرده بودند را به پاهای کاربر بازمی‌­گردانند.

قبل از خرید چه ویژگی‌هایی را بررسی کنیم؟

در حقیقت ما نمی­‌توانیم یک دسته‌­بندی مشخص برای “بهترین کفش برای دویدن” در نظر بگیریم؛ چراکه بهترین کتانی با نیاز و شرایط شما تعیین می‌­شود. اگر قصد خرید یک جفت کفش ورزشی یا کتانی را دارید، اطمینان حاصل کنید که ویژگی­‌های زیر را بررسی کرده‌­اید.

  • شکل پاهای شما: کارخانه‌­های تولید کفش، مدل­‌هایی را توسعه دادند که برای اکثر فرم پاها راحت و قابل استفاده باشد، اما با این وجود تفاوت­‌هایی بین قالب­ کفش‌­های هر برند وجود دارد. حتما پیش از خرید، قالب سازگار با فرم پای خود را شناسایی کنید.
  • تناسب را رعایت کنید: علاوه بر طول، عرض و حجم مناسب هم برای انتخاب یک کفش بسیار مهم است. کفش­‌ها باید در قسمت پاشنه و وسط پا کاملا محکم و بدون لغزش، سوزش یا احساس ناخوشایند باشد.
  • ضخامت بالشتک‌­های زیره کفش: بیشتر دوندگان، کفش­ با زیره­‌ی متوسطی از بالشتک و نرمی را ترجیح می­‌دهند. ورزشکاران دوی سرعت برای مسافت­‌های کوتاه‌­تر و سرعت­‌های بالاتر، زیره­هایی با ضخامت کم‌تر و سبک‌­تر را استفاده می­‌کنند. این بالشتک‌­ها موجب می­‌شوند گام‌­های شما نرم‌­تر شوند و فشار کمتری به پاها وارد شود، هرچند همین امر موجب کاهش سرعت در حرکت می­‌شود؛ به همین دلیل کتانی با بالشتک ضخیم برای دوندگان استقامت مناسب‌­تر هستند.
  • شکل و فرم کفش: برخی از کتانی‌­ها در قسمت­‌هایی از کفش پهن­‌تر از نمونه­‌های دیگر هستند، مانند پنجه‌­ی پا. اگر پاهای شما در نقاطی پهن‌­تر یا باریک­‌تر از حالت معمول هستند، مطمئن شوید که فرم کفش برای شما متناسب و راحت باشد، خصوصا ناحیه‌­ی پنجه­‌ی کفش.
  • جنس استفاده شده در رویه: به بخشی از کفش که زیر بند یا چسب، پا را پایین نگه می­‌دارد رویه­‌ی کفش می‌­گویند. برخی رویه­‌ها از مواد بسیار سفت و سخت ساخته شده­‌اند و برخی دیگر انعطاف‌­پذیرتر هستند. اگر به راحتی اهمیت می­‌دهید، بایستی از رویه‌­های نرم که پارچه‌­ای هستند استفاده کنید. اگر دوام کفش برای شما مهم است، رویه­‌ی چرم و سایر مواد مصنوعی می­‌تواند جزو انتخاب­‌های شما باشد.

چه کفشی برای دویدن روی سطح بتنی، ضربه به زانوها را کاهش می‌­دهد؟

درواقع در این خصوص، کفش‌­ها تاثیر چندانی ندارند و این نحوه­‌ی دویدن شماست که تعیین­‌کننده است. کفش‌­های کتانی با لژهای بزرگ (Maximalist Running Shoes)، موجب نرمی در برداشتن گام‌­ها می­‌شوند اما مانع از حرکت ضربه به بالای پای شما نمی­‌شوند.

همچنین کفش­‌های سنگین، با بالا آوردن پاها موجب تحمیل فشار زیادی به مفاصل و عضلات ران پا می­‌شوند.

پابرهنه دویدن چیست و به چه کار می‌آید؟

یکی از کارهایی که برای محافظت از مفاصل خود می­‌توانید انجام دهید، دوید به سبک “پابرهنه” است. البته قرار نیست شما واقعا پابرهنه بدوید بلکه باید جنبه­‌های کلیدی از فرم دویدن در این حالت را رعایت کنید یعنی:

  • گام‌­های کوتاه
  • فرود پا روی زمین با قسمت پنجه­‌ی پا (و نه پاشنه و کف پا)
  • فرود پا تا جایی که ممکن است مستقیما زیر مرکز ثقل بدن شما باشد

کاری که روش «پابرهنه دویدن» انجام می­‌دهد این است که عضلات ساق پا، چهارسر و ران ضربه را جذب کنند. با ضربه پاشنه، استخوان شما اولین چیزی است که با زمین برخورد می­‌کند؛ سپس این ضربه از طریق ساق پا ، زانو و ران تا لگن شما حرکت می­‌کند.

دویدن با روش پابرهنه احتمالا برای چند هفته در پاهای شما ایجاد گرفتگی یا درد می­‌کند، اما قطعا ارزشش را در درازمدت به شما ثابت خواهد کرد.

آیا از کفیِ کفش استفاده می­‌کنید؟

کفی­‌ها به شما این امکان را می­‌دهند تناسب پای خود را شخصی­‌سازی کنید و پای شما در قسمت­‌هایی چون پاشنه، قوس روی پا یا استخوان قوزک پا احساس راحتی بیشتری داشته باشد و درعین‌حال لیز خوردن، تاول­‌ها و آسیب­‌های مرتبط با پا را کاهش می­‌دهد. اگر کفی موردنظر و مناسب را پیدا کردید، حتما هنگام خرید کفش جدید همراهتان داشته باشید که بعدا مساله‌­ای با کاهش فضای داخل کتانی نداشته باشید.

با چه جورابی می‌­دوید؟

ضخامت جوراب و بلندی ساق آن می‌­تواند تفاوت زیادی در تناسب و احساس راحتی کفش شما ایجاد کند، به‌­خصوص که در حین دویدن و راه رفتن، با افزایش جریان خون و گرم شدن، سایز پاها بزرگ­‌تر می­‌شوند. اگرچه جوراب­‌های نخی راحت هستند اما برای دویدن توصیه نمی‌­شوند. پنبه رطوبت را حفظ می­‌کند، در ادامه به آن گرما و اصطکاک ناشی از دویدن هم اضافه می‌­شود و در نهایت احتمالا تاول، پینه و آسیب‌­هایی از این دست رخ خواهد داد.

همواره اطمینان حاصل کنید که ساق جوراب‌­ها بالاتر از پشت کتانی‌­هایتان قرار می­‌گیرد، در غیر این صورت پوست پشت مچ پای شما در برخورد با کفش ساییده می‌­شود و ایجاد زخم و تاول می‌­کند.

در آخر …

بی­‌شک بایستی اولین دستاورد فعالیت‌­های ورزشی مانند دویدن، حفظ سلامت و ارتقای آن باشد. انجام درست و دقیق حرکات ورزش و استفاده از ابزار مناسب می­‌تواند به این هدف کمک کند. ابزار دویدن، کفش ورزشی و کتانی شماست؛  با دقت در انتخاب کفش مناسب، سلامت شما بیش‌از‌پیش تضمین می­‌شود، همچنین دویدن از ورزشی که شاید در ذهن شما با گرفتگی عضلات و زخم‌­ها و تاول‌­ها تعریف شده، به یک فعالیت دوست‌داشتنی و لذت­‌بخش تبدیل خواهد شد.

اشتراک گذاری

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: چقدر لباس‌ها را می‌شناسیم؟ راهنمای جامع مدل‌های لباس و اکسسوری - مجله بولوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *