امروز :1403-06-26

پتک فیلیپ، گران‌ترین و لاکچری‌ترین ساعت در جهان

ساعت لیمیتد پتک فیلیپ با بند چرمی و صفحه مشکی. این مدل ساعت پتک فیلیپ بسیار گران قیمت است و دست‌ساز می‌باشد.

پتک فیلیپ (Patek Philippe) یکی از قدیمی‌ترین و پرآوازه‌ترین شرکت‌های ساعت‌سازی سوئیسی محسوب می‌شود که بیش از 180 سال از تولید اولین ساعت‌اش می‌گذرد. با حدود دو قرن فعالیت در این حوزه از تجارت، با اطمینان می‌توان گفت که پتک فیلیپ یکی از پیشگامان ساعت‌سازی مدرن است. این برند منحصر به‌فرد در تمام دوران فعالیت‌اش، مالکیت خصوصی خود را حفظ کرده و به یکی از معتبرترین نام‌ها در صنعت ساعت‌سازی لوکس تبدیل شده است.

ساعت پتک فیلیپ با صفحه آبی و طراحی با نقره. این ساعت لوکس و لاکچری است.

پتک فیلیپ از ۱۸۳۹ تا الآن

برای گفتن از تاریخچه‌ی پتک فیلیپ باید به گذشته‌هایی دور برویم، به سال 1839 که این برند ساعت شروع به کار کرد؛ البته در آن زمان با نام تجاری «Patek, Czapek & Cie» معرفی شد و پا به عرصه‌ی ساعت‌سازی گذاشت. مؤسس‌های برند پتک فیلیپ، یعنی آنتوان پتک (Antoine Patek) و فرانسوا چاپک (François Czapek)، با ساخت ساعت‌های جیبی برای خانواده‌ی سلطنتی و افراد بالادست و بورژوای جامعه، کار خود را رو شروع کردند. در سال 1844، ساعت‌سازی به نام آدرین فیلیپ (Adrien Philippe)، در نمایشگاه صنعتی پاریس، به‌خاطر طراحی سیستم سیم‌پیچی بدون کلید و همچنین تنظیم دستی ساعت‌های دست‌سازش برنده‌ی مدال برنز شد. همین دلیلی شد که آنتوان پتک تصمیم بگیرد با این ساعت‌ساز با‌استعداد ملاقات کند. پتک و فیلیپ بعد از ملاقاتی که باهم داشتند، در سال 1845، تصمیم به ایجاد یک برند جدید ساعت گرفتند و نام تجاری خود را، پتک فیلیپ (Patek philippe) گذاشتند؛ هرچند تا سال 1851 همچنان محصولات خود را با اسم قبلی برند، یعنی Patek, Czapek & Cie، به بازار عرضه می کردند. در ادامه، این دو شریک تجاری، شروع به تولید ساعت‌های جیبی لوکسی کردند که با استفاده از طراحی‌های خاص آدرین فیلیپ، یعنی سیستم تنظیم دستی و سیم‌پیچی‌های بدون کلید، کار می کردند و این‌طور شد که سهم خوبی را از بازار ساعتبه خود اختصاص دادند و این برند شروع به توسعه کرد.

آنتوان پتک و آدرین فیلیپ، ساعت‌ساز ساعت پتک فیلیپ و بنیانگذاران آن هستند. این برند لوکس و لیمیتد است. پتک فیلیپ از ادغام نام این دو فرد ساخته شده است.

گسترش بین المللی

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، سال ۱۸۵۱ مقارن شد با تغییر نام برند و عرضه‌ی محصولات این کمپانی با نام تجاریِ پتک فیلیپ. در پی این تغییر اسم، اولین گام‌ها برای گسترش برند صورت گرفت؛ پتک فیلیپ ساعت‌های جیبی لوکس و لاکچری خود را در نمایشگاه بزرگ لندن به نمایش گذاشت و بهترین مشتری ممکن را جذب محصولات‌اش کرد: ملکه ویکتوریا. پتک فیلیپ که سابقه‌ی درخشانی در طراحی ساعت‌های زنانه داشت، یکی از بهترین محصولات خود، که یک ساعتِ آویز با رزهای الماس روی مینای آبی بود را با افتخار تقدیم ملکه‌ی انگلیس کرد.

یکی دیگر از رویدادهای قابل‌توجهی که در سال 1851 رخ داد، سفر جناب پتک به ایالات متحده، به قصد گسترش برند در سطح بین‌المللی بود. این سفر جایی بود که او با چارلز لوئیس تیفانی (Charles Lewis Tiffany) صاحب برند تیفانی (Tiffany & Co) ملاقات کرد و این سرآغاز همکاری ماندگاری شد که تا همین امروز نیز، ادامه دارد. در واقع تیفانی (Tiffany & Co) تنها خرده‌فروشی در آمریکاست که نامش بر صفحه‌ی ساعت‌های پتک فیلیپ حک شده‌ست.

ساعت پتک فیلیپ با صفحه آبی و بند چرم که همراه با سر دکمه است. این ساعت لاکچری و گران قیمت است.

پیشرفت در تکنولوژی

پیشرفت در فناوری ساعت‌های پتک فیلیپ همواره بر جنبه‌ی فنی ساعت‌سازی تمرکز داشته است. در سال ۱۸۶۳، این برند اولین ساعت جیبی را با یک توربیلون تولید که برای خنثی کردن کشش گرانش در حرکت و کمک به حفظ زمان دقیق طراحی شده بود. از جمله کارهای دیگه این برند، اختراع یه فنر اصلی لغزنده بود که نیروی کشش رو در زمانی که پیچ خورده بود به طور کامل خنثی می کرد و خلاصه کنم که زیادی تخصصی نشه، این کار از شکسگی ساعت جلوگیری می کرد. پس از مرگ آقایان، پتک و فیلیپ، این برند همچنان بر روی توسعه مکانیزم ها و قطعات در ساعت های جدیدش تمرکز داره.

ساعت پتک فیلیپ با مدل های خاص و لاکچری خود حتی از رولکس هم گران‌تر است. مدل ژنو را در تصویر می‌بینیم.

نسل بعدی پتک فیلیپ

بعد از مرگ آنتوان پتک در سال 1877، شریک وی ،آدرین فیلیپ پسر خود جوزف را آموزش داد و وارد این تجارت خانوادگی کرد. خیلی طول نکشید که در سال 1894، آدرین فیلیپ هم دار فانی را وداع گفت. حالا دیگر جوزف مانده بود و میراثی که پدرش و آنتوان پتک برای او به‌جا گذاشته بودند. جوزف که وارث متعهدی بود، سخت کار کرد و دِین‌اش را به میراث ارزشمندی که حالا در دستان او بود، به‌نحو شایسته‌ای ادا کرد. در همین راستا جوزف شروع به کار با یک بانک‌دار ثروتمند آمریکایی به نام هنری گریوز (Henry Graves) کرد.

هنری که جزو طرفداران پر و پا قرص ساعت‌های پتک فیلیپ بود، یکی از منحصر به فردترین ساعت‌های این برند به‌نام “سوپرکامپلیکیشن” را سفارش داده بود که طراحی، ساخت و تحویلش از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۳، یعنی ۸ ساعت، طول کشید. این ساعت خارق‌العاده دارای ۲۴ عملکرد و دو صفحه با ۹۲۰ قسمت بود که این محصول را به یکی از پیچیده‌ترین ساعت‌های ساخته شده تبدیل می‌کرد. امروز ما این ساعت را با عنوان «اَبَر پیچیده‌ی گریوز» می‌شناسیم.

ساعت دست‌ساز پتک فیلیپ که با طلا ساخته شده است و یک ساعت لاکچری و لیمیتد است. عقربه های ساعت در این مدل چرخدنده‌ای هستند.

انتقال به خانواده استرن

گریوز به برند پتیک فیلیپ کمک کرد که در بحران جنگ جهانی اول با وجود رکود وحشتناک و بحران اقتصادی جهانی از بین نرود و این میراث ارزشمند، محفوظ و قدرتمند، باقی بماند. با این حال در سال 1932، برادران استرن (Stern)، جان و چارلز، این برند را خریداری و با صفحه نمایش ساعت‌های خود، ترکیب کردند.

از سال 1932، برند استرن (Stern) مجموعه‌های جدیدی از جمله Calatrava ،Ellipse ،Nautilus ،Aquanaut و Twenty~4 را معرفی کرد و در همین حین پتک فیلیپ را به بالاترین استانداردهای ساعت‌سازی سوق داد و امروزه نسل‌های بعد خانواده استرن همچنان به پیشروی در ساخت ساعت مشغول هستن.

بررادران استرن که در کمپانی ساعت‌سازی پتک فیلیپ شریک شدند.

برند ساعت استرن هم نوآوری‌ها و تاریخچه‌ی درخشانی در صنعت ساعت‌سازی دارد، سابقه و پیشینه‌ای که در ادغام این دو برند نقش مهمی ایفا کرد. در سال ۲۰۰۱، استرن‌ها موزه‌ی پتک فیلیپ را در ژنو افتتاح کردند. فیلیپ استرن عشق خود به ساعت‌شناسی، هنر، ساعت‌سازی و سنت را باهم ترکیب کرد و این موزه را برای سهیم شدن مردم در لذتی که او از این صنعت می‌برد، ساخت. باید بگیم که این موزه تنها به پتک فیلیپ و محصولاتش محدود نمی‌شود و حدود 2500 عدد ساعت، پرتره‌ی مینیاتور و سایر اشیای گران‌بها و لوکس در آن به نمایش گذاشته شده‌ست که ۵۰۰ سال هنر ساعت‌سازی اروپا، بالأخص سوئیس و ژنو را در خود جای داده است. همچنین این برند ،استرن، میزبان نمایشگاه بزرگ ساعت پتک فیلیپ در سراسر جهان بوده که در واقع نمایی داخلی از دنیای شگفت‌انگیز پتک فیلیپ را به نمایش می‌گذارد. از جمله شهرهایی که تا به الآن این نمایشگاه در آن‌ها برگزار شده می‌توان به دبی، مونیخ، لندن، نیویورک و سنگاپور اشاره کرد.

ساعت پتک فیلیپ که با یاقوت و الماس طراحی شده است و بسیار لوکس، لاکچری، خاص و گران قیمت است.

۶ حقیقت کوچیک و شناخته شده در مورد پتک فیلیپ

۱- ساعت گریوز که ۸ سال طول کشید به دستش برسه رو یادتونه؟ با اون همه دم و دستگاه و قطعه؟ حتی اون هم «پیچیده ترین» ساعت پتک فیلیپ نیست!

پیچیده ترین ساعت پتک فیلیپ در سال 1989 و در جشن 150 سالگی این برند رونمایی شد. این ساعت ما به Calibre 89 می شناسیمش دارای 33 کارکرده و با 1728 قطعه ساخته شده. این ساعت با یک سال زمان بیشتر نسبت به ساعت گریوز و طی 9 سال ساخته شد.

ساعت پتک فیلیپ ساخته شده از طلا که مدل زنجیردار است. این ساعت لوکس دارای قطب‌نما است.

۲- پتک فیلیپ قبل از بحران کوارتز، از الکترونیک استفاده کرد.

در سال 1954 و 1956، این برند دو ثبت اختراع برای ساعت‌های رومیزی فوتوالکتریک داشت. اولین ساعت تمام الکترونیک دو سال بعد یعنی در سال 1958 ساخته شد و جایزه کوچک سازی (Miniaturization) رو در ایالات متحده از آن خودش کرد.

ساعت پتک فیلیپ مدل رومیزی و فوتوالکتریک که بسیار خاص و لاکچری است.

۳- همه چیز تولید خودشونه

همه‌ی قطعات ساخت پتک فیلیپ تولید خود این شرکت است و از هیچ تأمین‌کننده‌‌ای برای خرید قطعاتی که نیاز دارند استفاده نمی‌کنند. این موضوع موجب شده که این کمپانی، کنترل کاملی روی تولیدات‌اش داشته باشد؛ به‌نحوی که بتواند استانداردهای سخت گیرانه‌اش را عملی کند. درواقع اگه بخواهیم ساده بگوییم، همه و همه‌ی قطعات این برند دست‌ساز هستند.

ساعت پتک فیلیپ دست‌ساز است.

4- اولین ساعت مچی پتک فیلیپ به‌نام Minute Repeater برای یک خانم بود.

در سال 1916 این ساعت با سبک آرت‌دکو و قاب پلاتین و دستبند زنجیره‌ای برای خانم D.O ساخته شد. این اولین ساعت مچی این برند بود و ویژگی جالبی داشت؛ یک ساعت تکرارکننده‌ی پنج دقیقه‌ای بود که ساعت‌ها، ربع ساعت‌ها و سپس نزدیک‌ترین تعداد فواصل پنج دقیقه‌ای را اعلام می‌کرد.

ساعت پتک فیلیپ سوئیسی که از نقره ساخته شده است و بسیار خاص و لاکچری است.

۵- سنت و نوآوری: بخش تحقیقات پیشرفته‌ی پتک فیلیپ

پتک فیلیپ در سال ۲۰۰۲ در یک بخش جدید سرمایه‌گذاری کرد که عملا به‌دنبال فناوری‌های آوانگارد و استفاده از مواد جدید بود. دورنمایه‌ی این بخش، ادغام سنت و نوآوری به گونه‌ای بود که هویت و اصالت این برند حفظ شود. برای مثال در سال ۲۰۰۵، این بخش در تولید یکی از محصولاتش از چرخ‌های سیلیکونی استفاده کرد؛ ماده‌ای که پیش از آن در این صنعت مورد استفاده قرار نگرفته بود.

ساعت پتک فیلیپ با صفحه خاص که چرخدنده و عقربه دارد و بند آن چرم قهوه ای است. این مدل ژنو از پتک فیلیپ لست.

۶- تعداد ساعت‌های تولید شده توسط برند پتک فیلیپ به یک میلیون نمی‌رسد.

پتک فیلیپ یک برند پرطرفدار با مدل‌های ساعت کمیاب و انحصاری‌ست. برای ساخت ساده‌ترین ساعت‌های این برند حداقل ۹ ماه و  ساعت‌های متوسط‌اش حداقل دو سال زمان نیاز است.

در طول تاریخ فعالیت پتک فیلیپ، محصولات این برند مورد توجه بسیاری از مجموعه‌داران و کلکسیونرها بوده است. ساعت‌هایی که داشتنِ آن برای هر فرد مشهور و به‌نام یا ثروتمند و اشرافی یک ضرورت محسوب می‌شود. لوکس و دست‌ساز بودن ساعت‌های این برند، موجب شده‌ست که در تعداد کم و قیمت‌های بالا تولید شوند.

یک مدل لیمیتد از ساعت پتک فیلیپ که رنگ خاصی از طلایی و قهوه ای دارد و صفحه آن چرخدنده دارد. پتک فیلیپ با قطعات دست‌ساز دارای مکانیزم پیچیده است.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *