امروز :1403-06-18

فاکتورهای ضروری لباس آقایان در محل کار چیست؟

لباس کار و کت و شلوار مردانه برای شرکت و دفتر و کحل کار

اگر زمانی‌­که در محل کار هستیم کوچکترین توجهی به لباس همکارانمان کرده باشیم، قطعا این موضوع را متذکر شدیم که پوشش کاری و تجاری آقایان تغییرات بسیاری کرده ا­ست.

امروزه لباس اداری مردانه غیر رسمی­‌تر از همیشه پوشیده می­‌شود. از نظر بولوز، این تغییر را می‌­شود در گسترش دپارتمان‌های IT و گل و بوته‌­های پیراهن‌­های هاوایی ریشه­‌یابی کرد، به‌هر‌حال اینم حدسیه!

تغییرات پوشش اداری اتفاق ناگواری‌­ست؟ پاسخ بولوز منفی­‌ست. “راحت بودن” در محل کار، چهارچوب سفت استایل اداری را زیر پا می­‌گذارد و به فرد فرصت و فضای بیشتری برای بیان شخصیت­‌اش می­‌دهد.

چند مرد با کت و شلوار شیک کاری

البته این رهایی در انتخاب پوشش اداری و رسمی دردسرهایی هم دارد؛ بی­‌شک شما هم در شرکت یا دفتر محل کارتان متوجه آقایانی شده‌­اید که انگار دقیقا نمی‌­دانند چه استایلی می‌­تواند مناسب تایم کاری باشه.

به هرصورت اینکه شما الآن در حال مطالعه‌­ی این مقاله از بولوز هستید، نشان می‌­دهد که از اهمیت و تأثیرگذاری استایل و نحوه­‌ی حضور در محل کار مطلع هستید. چه برای مصاحبه، چه اولین روز کاری در یک محیط جدید و یا حتی تغییر در لباس اداری برای موقعیت شغلی جدید؛ هرکدام که باشد، ظاهر شما در یه محیط اداری و حرفه­‌ای بازتابی از دو موضوع اساسی تلقی می­‌شود: میزان اهمیتی که به حرفه­‌تان می­دهید و میزان احترامی که برای خودتان قائل هستید.

مردی با کت و شلوار و کراوات در شرکت و محل کار

بررسی استایل و فشن برای کسب و کار حرفه‌­ای

بگذارید پیش از هرچیز در این موضوع باهم به توافق برسیم: لباسی که برای محل کار می­‌پوشید لزوما نباید قیمت بالایی داشته باشد.

درسته که شما می­‌توانید مبالغ زیادی را برای یک دست کت‌­و‌­شلوار لوکس اداری یا یک ست کراوات و دکمه سرآستین هزینه کنید، اما لزوما قرار نیست برای ظاهری متناسب و شیک در شرکت، همچین هزینه­­‌های گزافی را به جان بخرید.

مرد جوان با کت و شلوار و کراوات

در این مقاله بولوز شرح می‌­دهد که تنها با انتخاب چند آیتم خوب، می­توانید با هر استایلی که مدنظرتان‌­ست، در شرکت و محل کارتان عالی به‌­نظر برسید.

استایل برای کسب و کار حرفه‌ایه چجوریه؟

تعریف ظاهر حرفه‌­ای اداری دشوار نیست؛ برخلاف سبک اسمارت کژوال (Smart Casual) یا بیزنس کژوال (Business Casual)، سبک پوشش حرفه­‌ای برای بیزنس دارای مجموعه‌­ای از قوانین و اصول واضح و ساده‌­ست.

دو مرد که کت و شلوار پوشیدند و به سمت شرکت و محل کار می روند

پوشش اداری شما باید پیامی قدرتمند به همکارانتان ارسال کند: شما باهوش، کارآمد، جاه‌­طلب و آماده‌­ی رسیدن به حداکثر پتانسیل خود هستید.

راز یک کمد لباس اداری موفق برای آقایان در جزئیات است؛

کیفیت برش و پارچه­‌ی کت‌و‌شلوار شما

متناسب بودن پیراهن با کت

کفش‌­ها

و اینکه چقدر تمامی این اقلام را به­‌علاوه‌­ی اکسسوری‌­ها در کنار هم، خوب و درست، ترکیب و استایل می‌­کنید.

مدیری با کت و شلوار شیک با کراوات و اکسسوری

تعریف کلی از یک ظاهر حرفه­‌ای مردانه در محیط کار چیست؟

ساده‌­ست، همه‌­چیز با یک کت‌و‌شوار، یک پیراهن، کراوات و یک جفت کفش رسمی شروع می­‌شود.

بعد از اینکه موارد پایه را مهیا کردید نوبت به لوازم جانبی می­‌رسد؛ کمربند، ساعت و دکمه سرآستین.

دو همکار مرد که کت و شلوار و پیراهن و کراوات پوشیدند

۱) کت و شلوار به­‌معنای تجارت

کت‌و‌شلوار رسمی و ادرای از پارچه‌­های متناسب با این نوع لباس و مطابق با فصل دوخته می‌­شود. یک کت‌و‌شلوار در کمترین حالت،  شامل دو تیکه­‌ی “کت” و “شلوار” می­‌شود و در حالت سه‌تیکه، یه “جلیقه” زیر کت هم به این ترکیب اضافه می­‌شود.

بولوز در این مقاله تمرکزش را روی مدل دو تیکه گذاشته‌­ست که بیشتر مرسوم است و عموما در محیط کار از این مدل استفاده می‌­شود؛ درحالی که مدل­‌های سه‌تیکه بیشتر برای مراسم عروسی یا مراسم خیلی خاص و رسمی پوشیده می‌­شوند.

مردی در دفتر کار با کت و شلوار و کراوات و لباس رسمی و شیک

هر مرد بالغی حداقل به یک دست کت‌و‌شلوار در کمدش نیاز دارد. اگر برای سخت­‌ست که مدام یک لباس واحد را بپوشید، بهتر است دو یا سه دست از این لباس را با رنگ‌­های مختلف تهیه کنید.

برای اولین کت و شلوارتان، با یک رنگ تیره، ساده و بدون طرح شروع کنید. سرمه‌­ای جزو رنگ‌­های منعطف‌­ست که می‌شود به­‌راحتی با پیراهن و کراوات­‌های مختلف ترکیب شود. ذغالی تیره یا حتی مشکی هم می‌­توانند انتخاب­‌های مناسبی باشند، چراکه هم به­‌راحتی با سایر رنگ‌­ها ست می­‌شوند و جدا از محل کار هم می‌­توان در مراسم­‌های رسمی مثل ختم و عروسی و امثالهم از آن­‌ها استفاده کرد.

مردی با کت و شلوار و کراوات آبی آماده برای رفتن به جلسه کاری

۲) مجموعه‌­ای از پیراهن‌­های یقه دکمه‌­دار

مورد مهم بعدی، پیراهن شماست. در انتخاب پیراهن به مدل­‌های کلاسیک اعتماد کنید و همواره یک آیتم ساده با رنگ سفید رو در کمدتان حاضر و آماده داشته باشید.

موقع انتخاب پیراهن اداری توجه کنید که موقع بستن دکمه­‌های یقه، پیراهن فرم خوبی روی بدن شما داشته باشه؛ همچنین اگه از کراوات استفاده می­‌کنید، می­‌توانید مدل­‌های یقه‌­داری را انتخاب کنید که پارچه‌­ی کراوات دور گردن شما را پوشش دهد و در واقع قاب مناسب و شکیلی برای ناحیه‌­ی فوقانی کراوات شما باشد.

رگال لباس با سه پیراهن مردانه برای محل کار

۳) ظرافت را با استفاده از کراوات به ارمغان بیاورید.

کراوات فرصتی برای بیان احساسات و شخصیت شما از طریق یک لباس اداری حرفه‌­است. برای مثال رنگ‌­های کراوات، روی یک زمینه‌­ی خاص، می­‌توانند بیانگر دیدگاه‌­های سیاسی شما باشند.

تهیه و استفاده از مدل‌­ها و رنگ‌­های مختلف کراوات، یه راه ساده‌­ست برای ایجاد تفاوت در ظاهر شما. ترکیب کت‌و‌شلوار سرمه­‌ای با پیراهن سفید و “کراوات سرمه­‌ای” به­‌غایت با کت‌و‌شلوار سرمه‌­ای به‌­همراه پیراهن سفید و “کراوات نارنجی” تفاوت دارد.

کراوات با رنگ و طرح های متنوع برای محل کار

۴) کفش رسمی و اداری‌­تان را با دقت انتخاب کنید.

آخرین عنصر حیاتی لباس کار حرفه‌­ای شما یک جفت کفش رسمی‌­ست. رایج­‌ترین مدل کفش‌­های رسمی که در محل کار پوشیده می­‌شوند، مدل آکسفورد یا بالمورال (Balmoral) هستند.

مردی در حال پوشیدن کفش کلاسیک و آکسفورد برای رفتن به دفتر کار

۵) ظاهرتان را با اکسسوری‌­ها ارتقا دهید.

وقتی موارد بالا که اقلام پایه برای یک پوشش مردانه‌­ی رسمی و حرفه‌­ای هستند، در کنار هم قرار گرفتند، می‌­توانیم شروع به اضافه­‌کردن اکسسوری­‌ها برای شخصیت بخشیدن به استایل­مان بکنیم.

۵ قانون استایل رسمی اداری برای تضمین موفقیت

زمانی که شروع به رسیدگی به کمد لباس­‌های اداری‌تان می­‌کنید، ۵ قانون ساده وجود دارد که باید همواره به آن‌­ها توجه کنید. رعایت این ۵ مورد می‌­تواند به شما کمک کند تا هربار، استایل رسمی­‌تان در شرکت را شیک و با ظرافت انتخاب کنید.

آقا با کت و شلوار و کراوات کلاسیک

قانون اول: باید به خودتون اهمیت بدید.

صادق اگر باشیم، به آنی که مردی از پوشش خود غافل شود، این موضوع در ظاهر وی آشکار می‌­شود. اگر در محیط کاری خوب ظاهر نشویم، ممکن­‌ست این‌­طور تلقی شود آن‌­طور که به خود اهمیت نمی­‌دهیم، نسبت به کارمان هم بی‌توجه هستیم. خصوصا در نظر کسانی که از شما شناخت عمیق‌­ای ندارند، شخصیت شما از لباسی که می­‌پوشید برداشت می‌­شود؛ اگه تصمیم دارید تصویری قدرتمند از خود ایجاد کنید، جدی گرفته شوید و احترامی که شایسته­­‌ست به شما گذاشته شود، باید از یک پوشش درست شروع کنید.

کت و شلوار با کراوات و پیراهن کلاسیک و شیک

قانون دوم: برای لباس‌های هزینه کنید که مربوط به زمان و فشن خاصی نیستن و به اندازه‌ای که براتون مقدوره لباس‌های با‌کیفیت تهیه کنید.

لباسی که امروز برای اداره خریداری می‌کنید قرار است که سال­‌ها با شما باشد، خصوصا این مورد برای کت‌و‌شلوار و کفش شما بسیار صادق است. بنابراین اول از همه مدل­‌هایی را پیدا کنید که محدود به سبک و دوره‌­ی خاصی نیستند، و بعد زمان خود را روی این بگذارید که با میزان بودجه‌­ای که تصمیم به هزینه دارید، بهترین کیفیت را پیدا کنید.

مردی در حال کار با لپ تاپ در شرکت که کت و شلوار و کراوات و \یراهن ساده پوشیده است

با وجود اینکه لباس‌­های اداری هم مثل سایر محصولات فشن، تغییر و تکامل پیدا کرده و می‌کنند، سبک­‌های کلاسیک مردانه همواره جایگاه خودشان را حفظ کرده و هویت منحصر به خودشان را دارند.

مجموعه­‌ی لباس­‌های شما حتما باید به‌نحوی انتخاب شوند که قابل ترکیب باهم باشند، چه از منظر رنگ و طرح و چه از نظر مدل و طراحی. قرار نیست شما هرروز یک لباس جدید بخرید و بپوشید، بلکه قرار بر این است که با ترکیب‌­های جدید از لباس‌­هایی که دارید عالی به‌نظر برسید.

مدیری در شرکت که کت و شلوار و کراوات راحت و ساده پوشیده و با همکار جدید مصاحبه می کند.

قانون سوم) باید بدونید چیو از رگال آویزون کنید و چیو تا کنید.

شاید این خیلی موضوع ساده‌­ای به نظر برسد، اما اگه قرارست لباس­‌های اداری­‌تان را سالم و تمیز نگه دارید و برای مدت طولانی­‌تری از آن‌­ها استفاده کنید، باید در شرایط مناسبی نگهداری شوند.

پیراهن، کت‌و‌شلوار شما باید آویزون بشن. برای کت‌ها حتما از آویزهای استفاده کنید که شانه‌های پهنی داشته باشن. قرار نیست یه پول عجیب و غریب برای خرید یه رگال لوکس هزینه کنید، اما حتما به تعداد کت و شلوارتون آویزهایی رو خریداری کنید متناسب با سایز و مدل لباس شما باشن. توجه به این موضوع باعث می‌شه زمانی که لباس‌هاتون توی کمد منتظر شما هستن، رو فرم بمونن و پارچه‌شون نشکنه و چروک نخوره.

دستمال جیبیتون رو تا بزنید، کراواتتون رو رول کنید و اقلامی مثل تیشرت، بافتنی‌ها و لباس‌های پشمی رو تا بزنید.

رگال لباس برای آویزان کردن لباس ها تا چروک نشوند.

قانون چهارم) از قالب­‌های کفش برای نگهداری از کفش‌­های رسمی غافل نشوید.

کفش­‌های رسمی بایستی همواره واکس‌­خورده، شق‌­ و ­رق و سرحال باشند. یک جفت قالب داخلی به کفش­‌ها کمک می‌­کند فرم خود را حفظ کنند و مدت طولانی‌­تری قابل استفاده باشند.

قالب کفش برای تا نخوردن و صاف ماندن کفش های کلاسیک و چرم مردانه و زنانه

قانون پنجم) کمد لباستان را بیش از حد شلوغ نکنید.

باز هم می‌­گوییم، برای لباس حرفه‌­ای اداری نیاز به تعداد زیادی از اقلام مختلف ندارید. سعی کنید در این موضوع کمی سادگی به خرج دهید. شما باید هر روز صبح به‌­راحتی بتوانید چیزی که نیاز دارید را با تیزبینی و البته سهولت انتخاب کنید و این پروسه نباید زمان زیادی از شما بگیرد؛ یک بیزنس‌­من برای زمانش ارزش زیادی قائل است!

پس در کنار سادگی، زیبایی و ترکیب‌­پذیری لباس­‌ها، به­‌خوبی داخل کمد طبقه‌بندی‌­شان کنید که اول صبح دردسر “چیو کجا گذاشتم” گریبان­‌گیرتان نشود.

کمد لباس برای چیدمان لباس ها و کت و شلوار

۸ نکته در استایل حرفه‌­ای اداری برای انتخاب بهترین گزینه‌­ها

بولوز با بررسی توصیه‌­های افراد متخصص در این حوزه و مطالعه‌­ی دیدگاه‌­های مختلف به نکاتی رسیده­‌ست که می­‌تواند در انتخاب پوشش کاری راه‌­گشا باشد:

اول) با اهدافتان شروع کنید.

آیا دوست دارید با سبک پوشش خود فضایی حاکی از اطمینان و احترام را ایجاد کنید؟ آیا تصمیم دارید نشان بدهید که به مناسبت­‌ها و موقعیت‌­ها اهمیت می­‌دهید و مطابق با شرایط لباس می­‌پوشید؟ یا ترجیح می­‌دهید راحتی را در اولویت خود قرار دهید؟

مردی در حال مرتب کردن آستین پیراهن خود و کت و شلوار برای خوب ظاهر شدن در محل کار

دوم) متناسب و باثبات لباس بپوشید.

لباسی را انتخاب کنید که در رسیدن به اهدافتان کمک کند. آقایان باید برای انتخاب لباس اداری­‌شان به این فکر کنند که اصلا “هدف تجاری”شان چیست و از طرفی “ظاهر اصلی” خودشان چگونه‌­ست و نهایتا به یک ترکیب متعادل از این دو برسند.

چند همکار آقا در شرکنتت و پیراهن و کراوات با رنگ تیره و خنثی

سوم) می‌ارزه یه جاهایی بیشتر خرج کنیم.

بعضی از آیتم‌­های کمد لباس ما ممکن است بیش از یک فصل کاربرد نداشته باشند، این­‌ها مواردی هستند که نباید زیادی برای­‌شان هزینه­‌های گزاف کنیم، هرچند مواردی هم وجود دارند که عضوی ثابت در پوشش روزمره‌­ی ما محسوب می­‌شوند و زمان و مکان خاصی نمی­‌شناسند. کت‌و‌شلوار و ساعت از این جمله محصولات‌­اند که همواره هزینه کردن برای آن‌­ها ارزشمند و سودمند است، درواقع در این محصولات غالبا کیفیت بر کمیت ارجح است.

مردی در شرکت که ساعت خود را نگاه می کند و کت و شلوار و پیراهن و کراوات پوشیده است

چهارم) اول از همه، اصل کاری‌ها.

وقتی تصمیم به ساخت‌و‌پرداخت کمد البسه‌­ی اداری می­‌گیرید، اولویت را روی رنگ‌­های خنثی بگذارید. سیاه، سفید سرمه‌ای، کرم، خاکستری و قهوه‌­ای برای شروع عالی هستن. خوبی این قبیل رنگ­‌ها این­‌ست که هم به­‌راحتی باهم ترکیب می­‌شوند و در کنار هم متناسب به‌نظر می‌­آیند و هم هیچ‌­وقت از مد نمی­‌افتند.

دو همکار مرد موفق با کت و شلوار و لباس کار شیک و ساده

پنجم) یک یا دو آیتم در ظاهرتون رو شخصی‌سازی و برجسته کنید.

وقتی موارد پایه و بیسیک را آماده کردید، می‌­توانید با پارچه‌­های مجللی مثل ابریشم و ترمه برای کراوات و رنگ‌­هایی که نامتعارف‌تر هستند، سلایق‌تان را در سبک پوشش خود بدمید. این لکه­‌های رنگی­‌رنگی و خاص، می­‌توانند در اکسسوری­‌های شما مثل کمربند، بند ساعت، جوراب و امثالهم استفاده شوند.

کت و شلوار مردانه با رنگ خنثی و ساده و کراوات برای محل کار

ششم) وضعیت آب و هوایی رو در نظر بگیرید.

استایل شما هرچه که باشد، در نهایت باید مطابق با محیط و بستر اجتماعی انتخاب شود. روی محیط و شرایطی که قرارست از لباس‌­ها استفاده کنید، اشراف داشته باشید و پوششی را که به‌­طور معمول می­‌تواند پاسخ­گوی نیازهای شما باشد، انتخاب کنید.

مردی با لباس ساده و شیک و گرم کژوال برای محل کار در حال راه رفتن

هفتم) همیشه به دنبال تناسب درست باشید.

هیچ صحنه‌­ای، غم انگیزتر از دیدن مردی نیست که متناسب با فرم بدنش، لباس نمی‌پوشد. هیچ افراط و تفریطی به خرج ندهید، چه پوشیدن لباس­‌هایی که زیادی تنگ و ناراحت­‌کننده هستند و چه لباس­‌هایی که خیلی گشاد و شلخته‌­اند. برای تعریف خودتان، شخصیت، موقعیت و استایل‌تان زمان بگذارید؛ باور کنید توجه به این موارد ساده می‌­تواند تأثیرات مهمی در زندگی کاری شما داشته باشد.

دو همکار مرد با کت و شلوار کلاسیک و ساده برای محل کار و شرکت که کراوات زده اند

هشتم) بوی خوب بدید.

شاید همه برای یک قرار عاشقانه از بهترین عطرها استفاده کنند اما در شرکت و محل کار لزومی به استفاده از یه عطر معمولی نبینند. بولوز پیشنهاد می‌­کند حتی اگر از پرفیوم­‌ها و عطرها در محیط کاری استفاده نمی‌­کنید، کافی­‌ست روتین استحمام را در کنار اسپری ضد عرق (خصوصا انواع دئورانت و پودری) داشته باشید. گاهی باید دلیل عدم‌معاشرت همکارن‌مان چه در زمان نهار و چه در سایر موارد را در خود جست‌­وجو­ کنیم. “بوی نامطبوع” هر دلبری را از دل به در می‌کند، چه رسد به معاشرت دو همکار در یه “محیط کار حرفه‌­ای”.

مردی با کت و شلوار کلاسیک برای محل کار که کراوات زده است و ساعت به دست دارد
اشتراک گذاری

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: چقدر لباس‌ها را می‌شناسیم؟ راهنمای جامع مدل‌های لباس و اکسسوری - مجله بولوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *