امروز :1403-06-27

ماسک صورت مناسب پوست شما چیست؟

زنی که از ماسک صورت استفاده می کند و پوست شفاف و صاف و سالم دارد

هیچ­‌چیز مثل استفاده از ماسک صورت، برای ارتقای روتین مراقبتیِ پوست شما، نمی­‌تواند در ظاهر شما معجزه کند. یک ماسک مناسب فقط نقش درمانی ندارد، بلکه پاسخ مناسبی به خیلی از نگرانی­‌ها و شرایط کلیدی پوست شماست. چه خشکی صورت، چه خطوط ریز، حتی منافذ بزرگ، آکنه یا ترکیبی از همه­‌ی این­‌ها؛ تفاوتی ندارد که با چه مسأله‌­ای سر و کار دارید، برای تمام دغدغه‌­های شما ماسکی وجود دارد که مفید واقع شود.

برای آشنایی با انواع ماسک صورت، نحوه­‌ی استفاده از هر کدام و اینکه کدام یک برای پوست منحصر به فرد شما مناسب­‌است، در این مقاله همرا بولوز باشید.

سه دوست دختر در حال خنده با ماسک صورت و پوست شاداب در تصویر هستند.

مزایای ماسک: همه آن چیزهایی که نمی­‌دانیم

درست مثل یک سرم یا مرطوب­‌کننده، ماسک هم ابزاری برای مراقبت و نگهداری از پوست محسوب می­‌شود. این مواد فعال، ویتامین­‌ها و مواد مغذی را به‌­صورت متمرکز به پوست می­‌رسانند تا سلامت کلی­ آن را بهبود بخشند.

چیزی که ماسک‌­های صورت را منحصر به­ فرد می­‌کند، خاصیت انسدادی آن­‌هاست؛ به این معنی که با ایجاد یک مانع فیزیکی، مواد مفید در مجاورت پوست قفل می‌­شوند و امکان جذب موثرتری را برای پوست فراهم می‌کنند.

زنی با ماسک صورت که بعد از حمام از پوست خود مراقبت و نگهداری می کند.

ماسک­‌های صورت طوری طراحی شده‌­اند که به­‌طور متناوب استفاده شوند تا پوست شما را تقویت کنند. با توجه به نوع، جنس و نیاز پوست شما، ماسکی وجود دارد که یک یا ترکیبی از موارد زیر را برای شما انجام دهد:

  • مرطوب کردن و آب­‌رسانی به پوست خشک
  • اصلاح و رسیدگی به منافذ بزرگ پوستی
  • بهبودِ بافت پوست
  • تمیز کردن روغن، چربی و آلودگی­‌های روی پوست
  • از بین بردن منافذ مسدود ­شده­‌ی پوست
  • به حداقل رساندن خطوط ریز و چین و چروک­‌ها
  • افزایش لطافت و خاصیت ارتجاعی پوست
  • از بین بردن جوش‌­ها
  • روشن کردن یا از بین بردن لکه­‌های تیر­ه‌­ی روی پوست
خانمی با ماسک صورت طبیعی برای آب رسانی به پوست خود در تصویر دیده می شود.

انواع ماسک­‌ صورت‌

با وجود گزینه­‌های بسیار زیادِ موجود در بازار، چطور مناسب­‌ترین ماسک را برای صورتتان انتخاب می­‌کنید؟ بولوز این­‌جاست تا شیرجه­ به دریای ماسک‌­های صورت بزند و از ساخت و کار این محصولات برای­تان بیشتر بگوید.

در یک طبقه‌­بندی کلی، پنج نوع ماسک برای پوست صورت وجود دارد: کرمی، ژله‌­ای، خاک رس، لایه­‌بردار، گرمایشی.

زنی خوشحال با ماسک صورت و پوست سالم در تصویر دیده می شود. او بهموهایش  بیگودی بسته است.

کرم | Cream

به بافت یک مرطوب­‌کننده­‌ی مرغوب و باکیفیت فکر کنید؛ این بهترین راه برای توصیفِ احساس استفاده از یک ماسک بر پایه­‌ی کرم است. این قبیل ماسک‌­های صورت برای افزودن رطوبت و مواد مغذی عالی هستند و کمک می­‌کنند ظاهری سرحال و جوان داشته باشید.

ماسک‌­های کرم‌­دار می­‌توانند به طیف وسیعی از شرایط پوستی پاسخ مناسب بدهند، حال چه علائم پیری باشد چه مشکلات رایج پوستی. ماسک‌­های کرمی بر پایه­‌ی موادی مثل نارگیل و بامبو می‌­توانند برای پوست‌­های خشک، کم‌­آب و چین­‌خورده مناسب باشند درحالی­‌که یک ماسک کرمی پروبیوتیک می­‌تواند برای تمامی پوست‌­ها مفید واقع شود، خصوصا اگر پوست شما چرب و مستعد آکنه­‌ست و یا در پی شفاف کردن هرچه بیشتر پوست صورتتان هستید.

برایان گودوین، از مربیان بین­‌المللی شرکت امیننس ارگانیکس (Eminence Organics) که از سال 1958، تولیدات پایدار و ارگانیک در حوزه­‌ی بهداشت و زیبایی را به بازار عرضه ‌می­‌کنند، راز مراقبت از پوست را این‌­طور تعریف می­‌کند: «نکته­‌ی پنهان درمورد ماسک‌­های مبتنی بر کرم این­‌ست که می­‌توانند به‌­عنوان یک درمان­‌گر برای ترک و چروک استفاده شوند»، درواقع کافی‌­ست هر شب به­‌مدت 10 دقیقه (یا کل شب اگر صورتتان را روی بالشت نمی‌­گذارید) ماسک کرمی را روی پوست صورتتان بگذارید و فرصت دهید که ذره‌­ذره جذب و تمامی مواد وارد پوست شما شود.

ماسک صورت کرم‌ای برای رطوبت و آب‌رسانی به پوست صورت. ماسک کرمی چروک صورت را از بین می برد.

ژل | Gel

ماسک‌­هایی که بر پایه­ی ژل هستند، بافتی شبیه به مربا یا ژله دارند (از همون ژله­‌ها که کنار باقالی­‌پلو توی عروسی­‌ها می‌­دن). این نوع از ماسک‌­های ژله‌­ای برای پوست‌­های چرب و معمولی انتخاب خیلی خوبی هستند. عموما این نوع از ماسک­‌ها حاوی مواد قابض مثل تمشک و رَزبری‌­اند که چربی‌­ها را به حداقل می­‌رسانند، منافذ صورت را می‌بندند و درنهایت باعث سفتی پوست صورت می­‌شوند. بعضی­‌ها هم که با ترکیبات آب­‌رسان از جمله عسل فرموله شده‌­اند، پوست­‌های خشک و کم‌­آب را بازسازی می­‌کنند. عصاره‌­ی ریواس، سبزیجات برگ‌­دار، مرکبات و روغن آووکادو از جمله موادی هستند که در ماسک‌­های ژله‌­ای به‌­کار می­‌روند.

یک روش خوب برای استفاده از ماسک‌­های ژله­‌ای زمان استحمام­‌ست؛از آن­جایی که گرمای حمام موجب باز شدن منافذ پوستی می­‌شود، می­‌توانید ماسک ژله‌­ای را زیر دوش استفاده کنید تا تبدیل به یک درمان موثر و فعال شود و تمام مواد ماسک به‌­طور مفیدی جذب پوستتان شوند.

ماسک صورت ژل‌ای. این ماسک ژله‌ای برای پوست های معمولی و چرب مناسب است.

خاک رس | Clay

خاک رس با خواص جاذب، لایه­‌بردار و قابض‌­ای که دارد، می‌­تواند در درمان التهاب و مشکلات مزمن پوستی مثل آکنه کمک کند. ماسک خاک رس را می‌­توان موضعی و فقط روی قسمت‌­هایی از پوست که دچار مسأله شده استفاده کرد؛ پس متناسب با شدت مشکل، باید مقدار بیشتری از ماسک را روی پوست مالید. کافی­‌ست روی هر ناحیه‌­ای که مدنظر دارید، ماسک خاک رس را قرار دهید و منتظر بمانید تا خشک شود؛ به همین سادگی می‌­توانید ناهمواری‌­ها یا تیرگی­‌های پوست صورتتان را تحت درمان قرار دهید.

ماسک صورت خاک رس برای مشکلات مزمن پوستی و التهاب کاربرد دارد. ماسک صورت خاک رس بسیار ترند است.

لایه‌­بردار | Exfoliating

ماسک‌­های لایه‌­بردار، برای از بین بردن سلول‌­های مرده‌­ی پوست و بهبود روند طبیعی بازسازی پوست، فرموله شده‌­اند. ماسک‌­های لایه‌­بردار در انواع شیمیایی­‌شان می‌توانند با استفاده از اسیدهای آلفا یا بتا­هیدروکسی برای حل کردن سلول‌­های مرده و پاک کردن آن‌­ها از سطح پوست، استفاده شوند. در این نوع ماسک­‌ها بهره­‌گیری از موادی مثل “دانه­‌ی تربچه” می­‌تواند با خاصیت لایه­‌برداریِ ضد­حساسیتی که داره، خطوط و چین و چروک­‌های ظریف را کاهش داد. گاهی ماسک­‌های لایه­‌بردار را باید با کرم یا ماسک‌­های آب‌­رسان استفاده کرد تا پوست دچار خشکی و ترک نشود.

ماسک صورت لایه‌بردار برای پوست چرب و از بین بردن جوش ها کاربرد دارد.

گرمایشی | Warming

ماسک‌­های گرم‌­کننده حاوی ادویه­‌های فعالی مثل پاپریکا و دارچین هستند که باعث سوزن­‌سوزن شدن و احساس گرما در پوست می­‌شوند؛ این اتفاق نتیجه‌­ی افزایش جریان خون در ناحیه‌­ای­ست که از ماسک­ گرمایشی استفاده شده. گاهی این خاصیت باعث می‌­شود پوستِ مصرف‌­کننده، قرمز و گلگون شود که با توضیح داده شده دیگر نیازی به نگرانی از این بابت ندارید. معمولا آثار قرمزی یا گاها التهاب، قبل از اینکه پوست وارد حالت شادابی و شفافیت شود، ۲۰ تا ۶۰ دقیقه صورت را تحت تأثیر قرار می‌­دهند.

ماسک­‌های گرمایشی نسبت به انواع قبلی ماسک­‌ها، باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند، خصوصا اگر پوست حساس و نازکی دارید.

ماسک صورت گرمایشی با ادویه‌هایی مثل دارچین و زردچوبه و پاپریکا همراه است

بهترین ماسک برای نوع پوست شما

اگه تصمیم به استفاده از ماسک صورت گرفتید، مهم است که پیش از خرید از نوع پوستتان و مسأله‌­ای که دارید آگاهی کامل داشته باشید. در ادامه بولوز چند پیشنهاد مختصر باتوجه به انواع پوست دارد که می‌­تواند برای انتخاب یک ماسک مناسب راه­‌گشا باشد.

زنی ماسک صورت خانگی درست کرده و به پوست صورتش مالیده است.

ماسک صورت برای پوست خشک

خشکی پوست معمولا با لکه­، تیرگی و پوسته­‌پوسته شدن صورت همراه‌­ست و حتی می­‌تواند به خارش و ترک پوست هم منجر شود. ترکیب ریواس، توت‌­فرنگی، کره‌­ی شی یا روغن هسته­‌ی انگور می­‌تواند یک ماسک مناسب برای این نوع پوست صورت باشد؛ چراکه بوسیله‌­ی اسیدهای چرب مفید و مهم، رفع خشکی و نرم شدن پوست را حاصل می‌­کند.

دو دوست که پوست خشک دارند از ماسک صورت و آب‌رسان برای پوست صورتشان استفاده می کنند

ماسک صورت برای پوست چرب

پوست چرب با تولید بیش از حد سبوم (Sebum) در پوست مشخص می‌­شود. اما سبوم چیست؟

سبوم، ماده‌­ای چسبنده و روغنی­‌ست که توسط غدد چربی در لایه­‌های میانی پوست تولید می­‌شود که نزدیک فولیکول­‌های مو قرار دارند. سبوم حاوی چندین نوع مولکول چربی یا لیپیدست؛ معمولا این ماده­‌ی روغنی، در صورت ترشح اضافه، در تعامل و مجاورت با باکتری­‌ها و سلول‌­های مرده­‌ی پوست قرار می‌­گیرد و منجر به تولید “جوش” روی صورت می­‌شود. برای این قبیل پوست­‌های چرب، استفاده از ماسک‌­هایی که حاوی ویتامین C و E هستند، کمک شایانی به بهبود ظاهر و سلامت می‌­کند.

دو دوست که پوست چرب دارند ماسک صورت گذاشته اند. ماسک صورت آن ها جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد.

ماسک صورت برای پوست ترکیبی

وجود لکه و جوش‌­های چرب روی چونه و پیشونی هم‌­زمان با خشکی روی گونه­‌ها می‌­­تواند بسی آزادهنده باشد، این­‌طور نیست؟! ماسک‌­هایی که اسیدیته‌­ی پوست را تنظیم کنند و به صافی یک­‌دست صورتتان منجر شوند، بهترین انتخاب برای شما هستند. پوست­‌های ترکیبی را می­‌توانید با بیش از یک ماسک مورد مراقبت قرار دهید؛ کافی‌­ست از ماسک مناسب برای هر “مشکل پوستی”، فقط درهمان ناحیه استفاده کنید. ماسک‌­های موضعی مثل دور چشم یا دور لب، از این قبیل ماسک‌­ها محسوب می­‌شوند.

زنی که پوست ترکیبی دارد در هر قسمت از صورت خود ماسک صورت مناسب را گذاشته است. اوماسک صورت ذغالی هم دارد.

ماسک صورت برای پوست حساس

کسانی که به حساس بودن پوست‌شان آگاه هستند، حتما باید قبل از مصرف هر محصولی، برچسب مشخصات محصول را کامل مطالعه کنند تا دچار مشکل نشوند. مورد دیگر برای محافظت هرچه بیشتر از پوست­‌های حساس این­‌ست که قبل استفاده از هر ماده­‌ای، روی پوست سایر نقاط بدن امتحانش کنید؛ مثلا اگر ماسک صورت بر پایه­‌ی زردچوبه دارید و مطمئن نیستید که پوست صورتتان دچار خارش می­‌شود یا نه، می‌­توانید کمی به پوست “روی دست” بمالید و واکنش بدنتان را نسبت به این ماده ارزیابی کنید.

زنی که ماسک صورت قهوه ای دارد و پوستش شاداب و شفاف است. پوست او حساس است ماسک صورت نباید آن را تحریک کند.

ماسک صورت برای پوست معمولی

اگر پوست شما ویژگی خاصی ندارد و طبیعی محسوب می­‌شود، بهترین هدف برای پوست شما، حفظ سلامت و شادابی‌­ست. آنتی اکسیدان­‌ها و آب‌­رسان­‌ها می‌­توانند گزینه‌­های مناسبی برای ماسک صورت شما باشند.

زنی در حال استفاده از ماسک صورت ذغالی برای پوست معمولی و نرمال خود است. ماسک ذغالی صورت بسیار برای از بین بردن جوش‌‌ها کاربردی است.

یادمون نره، اگه نگهداری و رسیدگی به پوستمون رو تبدیل به یه عادت روزمره کنیم، با هزینه کم به ظاهری شاداب، با طراوت، زیبا و درخشان دست پیدا می کنیم؛ موضوعاتی که تأثیر زیادی روی اعتماد به نفسمون دارن و به طور غیرمستقیم در زندگی و تعاملات ما نقش مهمی ایفا می کنن.

دختری که ماسک صورت بر پوست خود دارد و احساس شادابی در صورت خود دارد. این ماس صورت نرم و کرمی است.

ماسک‌های صورت و استفاده از آن‌ها به‌طور روتین می‌تواند یک روتین مراقبتی موثر را برای جوانی و شادابی پوست صورت شما فراهم کند. آیا تاکنون از این ابزار عالی برای سلامت پوست خود استفاده کرده‌اید؟ شما چه نوع ماسکی را پیشنهاد می‌کنید؟

✍️برای ما از تجربه‌های استفاده از ماسک و تاثیری که بر پوست صورتتان داشته بنویسید…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *