امروز :1403-02-30

کرم ضد آفتاب بارداری؛ بایدها و نبایدها

کرم ضد آفتاب بارداری، یکی از محصولاتی‌ست که ضرورت مصرف آن بر بانوان باردار آشکار است. دوران بارداری زمانی‌ست که مواد ورودی به بدن مادر -چه خوراکی و چه غیرخوراکی- اهمیت پیدا می‌کنند؛ فلذا بایستی آگاهانه از محصولات پوستی و آرایشی استفاده کرد تا جنین در معرض خطرات احتمالی ناشی از جذب این مواد توسط پوست، قرار نگیرد.

در این مقاله، بولوز به اهمیت مواد مصرفی در انواع کرم ضد آفتاب خواهد پرداخت و در ادامه موشکافانه به کرم ضد آفتاب بارداری و بایدها و نبایدهای آن اشاره خواهد کرد.

با بولوز در ادامه‌ی این مقاله همراه باشید 🙂

همواره بارداری همراه با تغییرات هورمونی، کشیدگی پوست و البته تورم بدن است. با این تفاسیر عجیب نیست که پوست صورت و بدن، بیش از پیش حساس و آسیب‌پذیر شود.

ضدآفتاب محصولی مراقبتی‌ست که برای محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب و تشعشعات خطرناک آفتاب، توصیه و مصرف می‌شود. در واقع ضد آفتاب از بروز لک‌های پوستی، پیری زودرس پوست و آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند. همچنین از تأثرات جانبی و مفید آن می‌توان به کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست و حساسیت‌هایی شبیه آفتاب‌سوختگیِ ناشی از مصرف بعضی داروها (مانند فنوتیازین‌ها، تتراسایکلین و سولفا داروها)، اشاره کرد.

در کرم ضد آفتاب ترکیبات فعالی وجود دارند که از دور روش مانع رسیدن پرتوهای فرابنفش (UV) به لایه‌های عمیق پوست می‌شوند. این ترکیبات فعال، پرتوهای فرابنفش را یا جذب می‌کنند و یا موجب انعکاس آن‌ها از سطح پوست می‌شوند.

زمانی که نور تابشی از خورشید به زمین می‌رسد، حاوی دو گونه‌ی مضر از پرتو فرابنفش است:

  • UV-A
  • UV-B

اگر در معرض بیش از حد این دو پرتو قرار بگیرید، احتمال ابتلا به سرطان پوست وجود دارد. همچنین هر یک از این پرتوها اثرات مخرب مربوط به خود را نیز دارند:

  • پرتوی UV-A که به پرتوی پیرکننده‌ی پوست نیز شناخته می‌شود، می‌تواند موجب ایجاد لک، افتادگی و پیری زودرس پوست شود.
  • پرتوی UV-B یا پرتوی سوزاننده می‌تواند باعث بروز چین و چروک، لک‌های پوستی و آفتاب‌سوختگی شود.

با توجه به آنچه در بالا گفتیم، برای خرید بهترین ضد آفتاب بارداری ضروری‌ست که به پوشش پوست صورت و مراقبت از آن در برابر دو اشعه‌ی UV-A  و UV-B توجه کنیم.

روی تمامی محضولات ضد آفتاب، SPF یا همان «فاکتور محافظت از پوست در برابر خورشید» درج شده است. عدد SPF در یک کرم ضد آفتاب، نشان‌دهنده‌ی میزان محافظت آن از پوست شما در برابر اشعه‌ی UV-B است. با بالا رفتن عدد SPF، میزان محافظت محصول از پوست شما در برابر پرتوی UV-B نیز بیشتر می‌شود.

برای نمونه، ضدآفتابی با SPF 30 چیزی حدود 98%، SPF 50 تقریبا 99% و با SPF 100 حدوداً 99% از اشعه‌ی فرابنفش UV-B را بلاک می‌کند.

میزان SPF کرم ضد آفتاب مناسب برای شما، با شدت و میزان نوری که در طول روز در معرض آن قرار می‌‌گیرید، رابطه‌ای مستقیم دارد.

برای مثال اگر بیشتر مواقع در منزل هستید، کرم ضد آفتاب و محصولات آرایشی با SPF 15 یا کمی بیشتر برای شما مطلوب است. اما اگر ساعات زیادی از روز را در خارج از منزل سپری می‌کنید، بالأخص اگر در معرض تابش شدید نور خورشید هستید، به کرم ضد آفتاب مقاوم به آب با SPF 30 یا بالاتر نیاز خواهید داشت.

در استفاده کرم ضد افتاب دقت داشته باشید که تنها به عدد SPF اکتفا نکنید. تفاوتی دارد ضد آفتاب شما از چه برندی و با چه میزان پوششی است؛ کرم خود را بایستی هر دو ساعت یک‌بار تجدید کنید. همچنین بعد از تعریق یا شنا کردن، مجدد از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

فاکتور PA در کرم‌های ضد آفتاب، نشان‌دهنده‌ی میزان مراقبت از پوست در برابر پرتوی UV-A  می‌باشد. برای خرید یک ضد آفتاب بارداری مناسب، PA کرم شما باید PA+++ یا PA++++ باشد.

طبق تحقیقات گسترده‌ای که توسط معتبرترین آکادمی‌های پوستی در سراسر دنیا صورت گرفته است، کرم ضد آفتاب نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، ایجاد لک، پیری زودرس و آفتاب‌سوختگی دارد.

ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی موادی هستند که مانند یک سپر دافع عمل می‌کنند. این مواد با تشکیل لایه‌ای روی پوست، پرتوهایی که از خورشید به پوست می‌رسند را منعکس و منحرف می‌کنند. نحوه‌ی عملکرد این مواد در ضد آفتاب فیزیکی به صورتی‌ست که جذب پوست یا خون نمی‌شوند، مزیتی که برای افراد حساس، مانند بانوان باردار بسیار پر اهمیت و حیاتی است.

دو ماده در ضد آفتاب‌های فیزیکی مصرف می‌شوند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز ایمن گزارش شده‌اند:

  • زینک اکساید
  • تیتانیوم دی اکساید

ضد آفتاب شیمیایی، نوع دیگری از این محصول است که عملکردی متفاوت دارد. در این نوع ضد آفتاب، مواد شیمیای مصرفی مانند یک اسفنج، اشعه‌های ساطع شده از خورشید را جذب می‌کنند. به‌علاوه ضد آفتاب شیمیایی جذب پوست می‌شود، فلذا هاله‌ی رنگی سفید روی صورت و بدن از خود به جای نمی‌گذارد.

ترکیبات مصرفی در ضد آفتاب شیمایی شامل مواد زیر است:

  • اکسی بنزون
  • آوو بنزون
  • اکتو کریلن
  • اکتین اکسات
  • اکتی سالات
  • هومو سالات

تحقیقاتی که در باب جذب مواد ضد آفتاب شیمایی توسط پوست صورت گرفته، نشان می‌دهد که این مواد تا هفته‌ها پس از مصرف، در پوست و خون باقی می‌مانند. علاوه بر آن، در یک پژوهش علمی ثابت شده است که «اکسی بنزون» با وزن پایین نوزادان دختر در زمان تولد مرتبط است.

با تفاسیر بالا، مشهود و منطقی‌ست که بهترین کرم ضد آفتاب بارداری برای بانوان، انواع فیزیکی این محصول است. به‌دلیل احتمال تأثیر سوء هر ماده‌ای روی جنین، ضروری‌ست از محصولاتی در دوران بارداری استفاده شود که جذب پوست و خون نمی‌شوند.

چنان‌که پیش‌تر شرح دادیم، تغییراتی هورمونی در دوران بارداری موجب حساس‌تر شدن پوست بانوان می‌شوند. به همین دلیل علاوه بر ضرورت استفاده از ضد آفتاب بارداری خوب و مناسب، سایر تمهیدات نیز بسیار مؤثر و مهم هستند.

برای مثال:

  • در زیر تابش نور خورشید، حتما از کلاه‌های لبه‌دار و لباس‌هایی استفاده کنید که پوشش مناسب روی پوست شما ایجاد کنند.
  • از زمانی که در معرض تابش پرتوهای خورشید هستید، بکاهید.
  • مابین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، پرتوهای خورشیدی شدیدترین تابش خود را دارند. از حضور در فضای باز در این ساعات خودداری کنید.
  • در کنار مصرف کرم ضد آفتاب، از سایر محصولات مراقبتی پوست مانند کرم‌های مرطوب‌کننده، آبرسان‌ها و فیس‌واش‌ غافل نشوید.
  • توجه داشتیه باشید که حداقل روتین مراقبتی پوست که شامل سه مرحله‌ی شست‌و‌شو، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب می‌شود را  همیشه و همواره در برنامه‌ی روزانه‌ی خود داشته باشید.

بارداری، دوران حساسی‌ست که نیازمند توجه و مراقبت بیشتری نسبت به معمول است. دقت در انتخاب مواد غذایی، مواد شوینده، محصولات آرایشی و همچنین محصولات مراقبتی پوست، مو و بدن شاید در ابتدا کمی زمان‌بر و نیازمند مطالعه باشد اما با رعایت همین موارد می‌توان اطمینان بیشتری از سلامت جنین حاصل کرد.

چه چیزی مهم‌تر از این موضوع برای یک مادر باردار است؟

اگر شما هم تجربه‌ی استفاده از کرم ضد آفتاب بارداری را داشته‌اید یا توصیه‌ای در مورد این محصول دارید با خوانندگان ما در میان بگذارید؛ برند مورد اعتماد شما برای کرم ضد آفتاب چیست؟✍️

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *