امروز :1403-02-29

رنگساژ چیست؟

اگر تجربه‌ی رنگ کردن مو در سالن زیبایی را دارید، به احتمال زیاد اصطلاح «رنگساژ» به گوش شما خورده است. رنگ کردن مو، زمانی که رنگ موردنظر روشن‌تر از رنگ پایه‌ی موها باشد با دکلره کردن همراه می‌شود. دکلره روشی‌ست که رنگ پایه‌ی موها را متناسب با رنگ نهایی، روشن می‌کند.

رنگ کردن موهای دکلره شده مزیت‌ها و معایبی دارد. خوبی دکلره این است که پس از رنگ کردن، موهای شما دقیقا به رنگ دلخواه خواهد درآمد؛ شفاف، یکدست و زیبا. اما به‌دلیل ضعیف شدن موها در تماس با ماده‌ی دکلره، رنگ موهایی که ساعت‌ها برای اجرای آن در سالن زیبایی زمان گذاشته‌اید و هزینه کرده‌اید، بعد از چندبار شستشو، زرد و کدر می‌شود.

در واقع اگر رنگ موهای شما روی دکلره سوار است، بایستی هر چند وقت یک‌بار تمدید شود تا جلوه و زیبایی آن حفظ شود. در ترمیم موها به روش رنگساژ، با کمترین صدمه به موها، رنگ موی یکدست و باکیفیتی خواهید داشت.

با بولوز در این مقاله همراه باشید تا با این تکنیک رنگ کردن مو، ویژگی‌ها و تفاوت آن با رنگ موی عادی بیشتر آشنا شویم.

درواقع رنگساژ، رنگ موی رقیق شده‌ایست که در ترکیب با آب، از قدرت آن کاسته شده. از این روش برای ترمیم و تمدید رنگ مو استفاده می‌شود. در این ترکیبات، به‌دلیل ضعیف بودن فرمولاسیون ماده‌ی رنگی، موها آسیب کمتری می‌بینند. همچنین رنگساژ، موهای شما را شاداب، براق و زیبا می‌کند.

کدر شدن، زردی موها و تغییر رنگ پس از چندبار شستشوی موهایی که رنگ آن روی دکلره پیاده‌ شده، یک واقعیت انکارناپذیر است. فلذا، اغلب از تکنیک رنگساژ کردن مو برای تجدید کیفیت و احیای رنگ در موهای بالیاژ شده، آمبره، هایلایت و سامبره استفاده می‌شود. کاربرد رنگساژ در این مدل موها، به‌دلیل عدم نیاز به رنگ کردن ریشه‌ی موها است.

انواع رنگساژ مو

رنگساژ، تکنیک رنگ کردن مو با ماندگاری و ثبات کوتاه یا متوسط است. انواع این محصول برای آرایش مو و تغییر رنگ آن، طبق مدت ماندگاری به سه نوع موقت، نیمه دائم و دائم تقسیم می‌شوند.

برای رنگساژ موقت، محصولاتی در قالب اسپری رنگ، موس، ژل و شامپوی رنگساژ در بازار موجود هستند. نحوه‌ی استفاده از این محصولات بسیار ساده است و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که در منزل موهای خود را رنگ کند.

برای استفاده از این محصول در منزل، کافی‌ست بعد از شستشوی موهای خود، رنگ را (در قالب هر محصولی که هست) روی موهای خیس خود قرار دهید و ماساژ دهید. دقت کنید که رنگ به‌خوبی در تمامی قسمت‌های مو پخش شود تا در نهایت رنگ موی یکدستی داشته باشید. استفاده از این محصولات رنگ موقت، حدود یک هفته الی ده روز دوام دارد و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ موهای خاص و فانتزی را نیز شامل می‌شود. همچنین می‌توانید از این محصول برای ایجاد سایه و هاله‌ی رنگی در برخی نقاط مو -مانند آرایش موی فیس فریم- بهره ببرید.

در روش رنگساژ نیمه دائم، با استفاده از ترکیباتی چون اکسیدان و واریاسیون، ثبات رنگ مو و ماندگاری آن افزایش می‌یابد. سه فاکتور اساسی و تعیین‌کننده در میزان ماندگاری رنگساژ نیمه دائم، رنگ پایه‌ی موها، میزان تیرگی رنگِ رنگساژ و جنس موهای شما هستند. طبق این سه عامل، میزان ثبات این نوع رنگ چیزی مابین یک الی دو ماه است.

محصولاتی مانند نرم‌کننده‌ی موهای رنگ شده و شامپوی موهای رنگ شده، می‌توانند مکملی برای رنگ نیمه دائم موها و افزایش ماندگاری آن باشند. به خاطر داشته باشید این نوع از رنگساژ، یکی از بهترین تکنیک‌ها و ترکیبات رنگی برای پوشاندن موهای سفید و خاکستری به شمار می‌آید؛ روشی که به سادگی در خانه قابل اجرا است.

اگر که بعد از دکلره کردن، برای ترکیبات رنگ موی خود علاوه بر اکسیدان از آب استفاده کنید، به تکنیک رنگ موی شما، رنگساژ دائم می‌گویند. معمولا از رنگساژ دائم برای هایلایت و رنگ کردن موهای مش و دکلره شده استفاده می‌شود. با این تکنیک، موهای شما آسیب کمتری نسبت به روش‌ معمول رنگ کردن مو می‌بیند و شادابی و مقاومت آن حفظ می‌شود.

در این تکنیک نسبت به روش نیمه‌دائم، میزان رنگ بیشتری استفاده می‌شود، در نتیجه ماندگاری و پیگمنت رنگی بیشتری برای موهای شما به ارمغان می‌آورد. در حقیقت، رنگ کردن مو با ترکیبات نیمه دائم، اغلب روشی برای تمدید و ترمیم رنگ پاک شده از مو بعد از رنگساژ دائم است.

رنگساژ، ماده‌ای رقیق است که علاوه بر رنگ مو و اکسیدان در ترکیبات خود آب هم دارد. همین رقیق بودن ترکیبات، موجب می‌شود آسیب کمتری به موها وارد شود اما ماندگاری آن را نسبت به رنگ مو کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل ضعیف و ملایم بودن ترکیبات در رنگساژ، باعث می‌شود که فقط روی موهای روشن و دکلره اثر مطلوب داشته باشد.

همچنین از منظر زمانی و روش رنگ کردن، این دو ماده متفاوت هستند. در رنگ کردن موها، حتما باید از موهای پشت سر و ساقه‌ها شروع کرد و سپس به جلوی و ریشه‌ها رسید. این در حالی‌ست که در رنگساژ اولویتی برای محل شروع و پایان رنگ کردن مو نداریم؛ هرچند برخلاف رنگ عادی، حتما موها حین رنگ کردن باید مرطوب باشند. از طرفی زمان رنگساژ از ده دقیقه شروع و نهایتا تا بیست دقیقه به طول می‌انجامد، اما پروسه‌ی رنگ مو از 60 تا 180 دقیقه تخمین زده می‌شود.

رنگ مو و رنگساژ در نتیجه و ظاهر نهایی نیز متفاوت هستند. استفاده از رنگساژ، رنگ موهای شستشو شده‌ی شما را احیا و ترمیم می‌کند، موها را از کدری و زردی خارج می‌کند و هاله‌ی رنگی به موهای شما می‌افزاید. در رنگ مو چنین نیست؛ شما پس از رنگ کردن موها به روش عادی و معمول، تفاوت فاحشی در رنگ موهای شما حاصل خواهد شد و رنگ موها به کلی تغییر خواهد کرد. همچنین این تغییرات نسبت به رنگساژ، یکدست و بدون تونالیته خواهند بود.

شما برای ترمیم رنگ موی خود چه محصولی را ترجیح می‌دهید؟ رنگ موی معمولی که ماندگاری بالاتری دارد؟ یا رنگساژ که آسیب کمتری به موهای شما می‌زند؟ اولویت شما چیست؟

برای ما کامنت کنید✍️

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *