امروز :1403-06-26

عینک‌ آفتابی؛ در خدمت مُد یا سلامت؟

دو مرد با عینک آفتابی که مد روز است و لنزهای تیره و پلاریزه دارد

برای خیلی از ما، عینک آفتابی یک اکسسوری مد زنانه و مردانه محسوب می­‌‌شود. اما عینک­‌ها علاوه بر جنبه‌­های مد و زیبایی، دارای عملکردهای مهمی چون: محافظت چشم‌­ها در برابر نور خورشید و اشعه­‌ی خطرناک UV هستند. صرف نظر از سن و سال یا نسخه و توصیه‌­ی پزشکی؛ عینک آفتابی برای تمام افراد وسیله‌­ای ضروری­‌ست. اما ما برای این اختراع جذاب و کاربردی باید از چه کسی تشکر کنیم؟

برای رسیدن به این سوال باید نگاهی مختصر به تاریخچه‌­ی عینک‌­های آفتابی بیاندازیم!

مردانی که عینک آفتابی زده‌اند بسیار خوشحال هستند. عینک آفتابی آنها پلاریزه است و در مدل ریبن و پلیس هستند.

اینوئیت‌ها

عینک‌­های آفتابی بدوی در دوران ماقبل تاریخ، توسط اینوئیت‌­ها استفاده می­‌شدند؛ مردم بومی قطب شمال. این عینک‌­ها از عاج­‌های تراشیده شده­‌ی فیل­‌های دریایی ساخته می­‌شدند که در آن­‌ها شکافی برای “دیدن” ایجاد می‌­­شد. این عینک‌ها در واقع برای کمک و جلوگیری از برف‌­کوری ساخته و استفاده می‌­شدند و عاری از جنبه­‌های امروزی مد بودند (مگر اینکه شما یک اینوئیت ماقبل تاریخ باشید!).

افسانه­‌ها حاکی از آن‌­اند که امپراتور نرون­‌ها، نبردهای گلادیاتورها را با لنزهایی از زمرد به تماشا می‌­نشسته است، هرچند مورخان این ادعا را نادرست می‌­دانند!

چینی‌ها

بعد از اینوئیت­‌ها، چینی­‌ها در قرن دوازدهم با استفاده از کوارتز دودی به­‌عنوان لنز، کمی پیشرفت کردند. هرچند این لنزها به‌هدف جلوگیری از نور خورشید ساخته نشده بودند و در حقیقت برای پنهان کردن حالات چهره‌­ی داوران و قاضی‌ها در آن تاریخ و فرهنگ بودند.

در ادامه …

در اواسط 1700، یک بینایی‌­شناس لندنی شروع به انجام آزمایش‌­هایی روی لنزهای سبز برای کمک به مشکل بینایی کرد؛ و در واقع امروزه می­‌دانیم که سبز، بهترین رنگ برای محافظت از چشم‌­های ما در برابر اشعه‌­های خورشید است.

اختراع و شکل­‌گیری عینک­‌های آفتابی، آن­‌طور که ما امروزه آن­‌ها را می­‌شناسیم، تا قرن بیستم طول کشید. در سال 1929، سم فاستر (Sam Foster) شروع به تولید انبوه اولین عینک‌­های دودی کرد که در چشم به‌­هم زدنی، به یک کالای پرطرفدار و مد روز در خیابان‌­های آتلانتیک‌­سیتی تبدیل شد.

چند سال بعد شرکت Bausch & Lomb وارد عمل شد و شروع به ساخت عینک‌­های آفتابی برای هوانوردان نظامی آمریکایی کرد. مدل­‌هایی که از زمان استفاده‌­ی خلبان معروف آمریکایی، ژنرال مک‌­آرتور، به جرقه­‌ای از مد تبدیل و بسیار باب شد.

در دهه­‌های بعد، عینک‌­های آفتابی محبوب و محبوب­‌تر شدند و در طراحی و کاربری پیشرفت­‌های بسیاری داشتند. شاید مهم­ترین پیشرفتی که در تکنولوژی عینک­‌ها صورت گرفت، معرفی لنزهای پلاریزه در سال 1930 بود. عینک‌­های پلاریزه نسبت به سایر مدل‌­ها، مقدار بسیار بیشتری از نور و اشعه‌­ی خورشید را کاهش می­‌دهند و به جلوگیری از آسیب­‌دیدگی چشم‌­ها در برابر اشعه­‌ی UV کمک شایانی می‌­کنند.

اما به‌راستی عینک‌­ها با چشمان ما چه می‌­کنند؟

آیا عینک آفتابی کلید سلامت چشم‌های ماست یا یکی دیگر از محصولات و اکسسور­های فشن؟

الیوت لوین (Elliot Levine)، پزشک متخصص چشم ایتالیایی می‌­گوید: «قطعا عینک دودی حاوی عناصری از فشن و مد است که مردم به دنبال آن هستند، اما استفاده از عینک دودی و آفتابی فواید بسیاری هم برای سلامتی دارد.»

همان­‌طور که پیش­تر اشاره کردیم، مهم­ترین مزیت استفاده از عینک آفتابی، محافظت از چشم‌­ها در برابر اشعه‌­ی ماورای بنفش (UV) است. اشعه‌­ی ماورای بنفش می‌­تواند اثرات مخربی بر پلک‌­ها، قرنیه، عدسی و شبکیه­‌ی چشم داشته باشد.

چه زمانی از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

آیا شما فقط در روزهای آفتابی تابستان از عینک دودی­‌تان استفاده می­‌کنید؟ اگر چنین است، در حق چشمانتان ظلمی بی­‌نهایت می‌­کنید. دکتر الیوت لوین در این خصوص می­‌گوید: «استفاده از عینک آفتابی برای تمام طول سال ضروری­‌ست. چه زمستان و تابستان، ابری یا آفتابی؛ چشمان شما همواره در معرض اشعه­‌ی ماورای بنفش هستند

اگر روی آب یا در مجاور آن هستید، محافظت از چشم­‌ها بسیار مهم است. دکتر لوین می­‌گوید: «زمانی که در مجاورت آب هستید، نه‌­تنها در معرض نور مستقیم خورشید قرار می­‌گیرید، بلکه نور منعکس‌­شده از آب را هم دریافت می­‌کنید

برف نیز می‌­تواند نور خورشد را منعکس کند، پس اگر زمستان­ به پیست‌­های اسکی مراجعه می‌­کنید، عینک آفتابی را فراموش نکنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه­‌ی UV می‌­تواند منجر به سوختگی قرنیه و پیری زودرس پوست اطراف چشم شود.

رنگ لنز­های عینک آفتابی چه اهمیتی دارند؟

مهم است که در حین خرید عینک آفتابی، به دسته­‌بندی رنگ و فیلتر لنزها توجه کنیم. انتخاب ما بایستی مطابق با استفاده موردنظر ما از عینک آفتابی و عادات و نیازهای بصری شخصی­‌مان باشد. به­‌جز موارد خاص، از لنزهایی که بیش از حد تیره یا روشن هستند پرهیز کنید: برای مثال برای پیاده‌­روی در شهر، سطوح رنگ روشن در دسته 1 یا 2 توصیه می‌­شود که به‌­ترتیب تا 57% و 83% نور خورشید را فیلتر می­‌کنند. رده 3 برای استفاده در تعطیلات ساحلی مناسب است؛ این لنزها تا 92% نور را جذب می­‌کنند و در آب یا روزهای به‌­غایت آفتابی، مثلا زمانی که برف در کوه­‌ها نور را منعکس می­‌کند، از تابش خیره­‌کننده­‌ی نور جلوگیری می­‌کند. رده­‌ی 4 تا 97% نور و اشعه‌­ی خورشید را جذب می­‌کند و فقط برای موقعیت‌های خاص مانند پیاده‌­روی در کوه‌­های مرتفع مناسب است. رانندگی با استفاده از عینک آفتابی که چنین درجه‌‌ای از تیرگی دارد، به‌­دلیل کاهش زیاد دید، مجاز نیست.

انتخاب رنگ شیشه و لنز عینک آفتابی، بستگی به زمان و شرایطی دارد که اغلب لنزهای رنگی استفاده می­‌شوند. عینک را برای کجا می­‌خواهید؟ زندگی روزمره، هنگام رانندگی، در حین ورزش یا استفاده برای یک مناسبت خاص؟

حتی برخی از لنزهای رنگی هستند که می­‌توانند بر فیزیولوژی و روانشناسی ما تأثیر بگذارند!

برای افرادی که مکررا یا برای مدت طولانی از عینک آفتابی استفاده می­‌کنند، سایه­‌های روشن­‌تر و رنگ‌­های کلاسیک مانند سبز، قهوه‌­ای و خاکستری به­‌دلیل خنثی بودن، گزینه‌­ی مناسبی هستند. رنگ­‌های دیگری هم مانند زرد برای عینک‌­ها دید در شب و یا لنزهای آبی برای دید بهتر در روزهای ابری مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

در انتخاب رنگ لنز، متخصصین چشم می­‌توانند بهترین توصیه را، با توجه به کاربری، به شما ارائه دهند. آن­‌ها می­‌دانند که چه سطوحی از رنگ، گرادیان و دسته‌­بندی فیلتر برای شما مناسب است.

اما آیا تا­به­‌حال فکر کرده‌­اید که چگونه رنگ‌­ها با لنز عینک‌­ آفتابی درآمیخته می‌­شوند؟

 به­‌طور کلی دو روش برای رنگ‌­آمیزی لنزها وجود دارد. گاهی اوقات خود ماده از قبل رنگی است، در شرایط دیگر لنزهای شفاف در یک حمام رنگ­، رنگ‌­آمیزی می­‌شوند. این موضوع بستگی دارد که از چه ماده‌­ای برای تولید لنز استفاده شود و اینکه لنزها با نسخه یا بدون نسخه پزشک باشند.

رنگ لنز عینک آفتابی می‌تواند مثل تصویر آبی، سبز، قهوه‌ای یا دودی و خاکستری باشد. لنز رنگی اشعه uv یا فرابنفش را می گیرد و برخی از آنها پلاریزه هستند.

اگر شما به‌­دنبال راحتی بیشتر در زندگی روزمره هستند، ممکن است عینک آفتابی با رنگی را در نظر بگیرند که با شرایط مختلف نوری سازگار می­‌شود. به‌عنوان مثال، لنزهای سازگار با نور (AdaptiveSun) زمانی که نور خورشید وجود ندارد دارای رنگ پایه 60 درصدی هستند، و زمانی که شدت نور زیاد می­‌شود، تا 97 درصد تیره می‌شوند.

این عینک‌­ها به‌­طور خودکار با همه­‌ی شرایط نوری سازگار می‌­شوند و دید راحت و وسیعی را تضمین می‌­کنند: در فضای باز و زیر نور آفتاب، یا روزهای ابری و در داخل خانه. آن­‌ها همچنین با رنگ­‌های گرادیان در دسترس هستند، که به­‌عنوان مثال خواندن منو در حیاط یک رستوران را آسان­‌تر می‌­کنند. بنابراین گذاشتن و برداشتن مداوم عینک آفتابی دیگر معضلی­‌ست که به گذشته‌­ها سپرده شده.

چه فریم عینکی مناسب فرم صورت شماست؟

شش شکل اصلی صورت وجود دارند که هرکدام با فریم خاصی از عینک به­‌خوبی جفت و متناسب می­‌شوند.

فریم عینک آفتابی پلاریزه برای فرم صورت مستطیل شکل باید گرد، بیضی یا بدون فریم باشد.
عینک آفتابی پلاریزه برای فرمصورت ذوزنقه باید پروانه‌ای، بدون فریم یا پنتو باشد.
فریم عینک آفتابی پلاریزه برای فرم صورت مربع باید بدون فریم، گرد یا پنتو باشد.
فریم عینک آفتابی پلاریزه برای فرم صورت گرد باید مستطیل، مربع یا آویاتور باشد.
فریم عینک آفتابی پلاریزه برای فرم صورت بیضی شکل باید مربع گرد یا آویاتور باشد.

هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان به چه نکاتی توجه کنیم؟

با اینکه بسیاری از والدین برای محافظت از فرزندانشان دست به هرکاری می‌­زنند، معمولا از چشم کودکانشان غافل می‌شوند. در حقیقت چشمان کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان به اشعه‌­ی ماورای بنفش حساس است و خطرات بیشتری چشم آن‌­ها را تهدید می‌­کند.

مطالعات نشان می­‌دهد که حدود 50% از تمام اشعه­‌ی ماورای بنفشی که در طول عمر در معرض آن قرار می‌­گیریم، تا سن 20 سالگی توسط بدنمان دریافت می­‌شود. یک جفت عینک آفتابی کودکان باید تا 400 نانومتر اشعه را برای محافظت از چشمان، جذب کند. علاوه بر این عینک کودکان باید ارگونومیک، سبک و مقاوم باشد.

دختر بچه‌ها و پسر بچه‌هایی که کودک هستند، در یک روز آفتابی عینک آفتابی مناسب کودکان زده‌اند. عینکآفتابی کودکان باید ارگونومیک و سبک و پلاریزه باشد.

امروزه عینک­‌های آفتابی پیشرفت و تغییرات بسیاری کرده‌­اند. علاوه بر طراحی­‌های خلاقانه که بر زیبایی این اکسسوری افزوده است، اصول ارگونومی نیز به این محصول راه یافته‌­اند. از امکان طبی‌شدن لنزهای دودی و رنگی تا طراحی فرمی ارگونومیک که موجب عدم آسیب و فشاربه استخوان بینی و پشت گوش‌­ها می‌­شوند، همه موضوعاتی هستند که امروز در تولید عینک‌­ها مدنظر قرار می­‌گیرند. همچنین در بعضی مدل­‌ها امکان تعویض لنز با توجه به نیاز، توسط خود کاربر امکان‌پذیر شده است.

مانند بسیاری دیگر از محصولات، عینک‌­ها هم با گذر زمان، لوازم جانبی مختص به خود را توسعه داده­‌اند. بند عینک و اسپری­‌های پاک­‌کننده‌­ی لنز، از این دست محصولات هستند.

جایگاه عینک آفتابی در صنعت فشن

عینک و بالأخص عینک آفتابی یکی از اکسسوری‌­های پرطرفدار در صنعت مد و فشن هستند. این حوزه سهم قابل‌توجهی از فروش محصولات فشن را به خود اختصاص داده و همین موجب این شده­‌ست که برندهای بزرگ و محبوب دنیا، هر یک سعی کنند سهم خود را از این بازار به‌دست آورند. برندهایی چون پرادا (Prada)، بالنسیاگا (Balenciaga)، ریبن (Ray-Ban)، تام فورد (Tom Ford) و پلیس (Police) از جمله شرکت­‌هایی هستند که اقبال خوبی در جذب طرفداران عینک داشته‌­اند.

عینک آفتابی جایگاه ویژه‌ای در صنعت فشن دارد. برندهایی چون بالنسیگا، پرادا و ریبن و پلیس بازار خوبی را در اکسسوری‌ها دارند. عینک‌های این برندها را در تصویر می‌بینیم.

همچنین فریم­‌های عینک برای انواع آفتابی، طبی، بلوکات، ورزشی، شب، خلبانی و حتی عینک‌­های واقعیت مجازی با طراحی‌­های خارق‌­العاده هر روز کاربران عینک را بیش‌از‌پیش شگفت‌­زده می­‌کنند. با استفاده از متریال و مواد متنوع اعم از چوبی، پلاستیکی یا فلزی فریم‌هایی متناسب با فرم‌­های مختلف صورت دیزاین و تولید شده‌­اند. این تولیدات طیف گسترده‌­ای از مدل‌­های عینک را در اختیار مشتریان قرار می­‌دهند تا باتوجه به نیاز، سلیقه و شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنند.

در نهایت…

عینک‌­های آفتابی دوست و نگهبان چشمان ما، این گوهر بینایی هستند. به دنیایی عاری از رنگ‌­ها و مضامین بصری فکر کنید؛ دنیایی چنین تیره برای شما چگونه است؟ آیا مراقبت از چشمان، حتی گاهی همراه با هزینه‌­ای بالا ارزش حفظ این لذت غایی، این حض بینایی را ندارد؟

تجربه‌­ی شما در استفاده یا عدم استفاده از عینک آفتابی چیست؟ ابزاری برای محافظت از چشم یا یک اکسسوری جذاب فشن؟ یا هردو؟

برای ما بنویسید✍️

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *