امروز :1403-06-26

چقدر لباس‌ها را می‌شناسیم؟

زنان و مردان که بر اساس مد و فشن لباس های مختلف مثل شلوار و کفش و بوت و پاشنه بلند و کت و دامن و پیراهن و عینک و کمربند پوشیده اند.

رالف لورن (Ralph Lauren) درباره‌ی دنیای لباس‌ها می‌­گوید:

«من لباس‌­ها را طراحی نمی­‌کنم، بلکه رویاها را طراحی می­‌کنم».

رالف لوران طراح لباس پولو در خانه خود

اما لباس‌­ها برای شما چه جایگاهی دارند؟

رویایی مجسم برای پوشیدن و یا صرفا پارچه‌­هایی که با نخ­‌ها بهم دوخته شده‌­اند؟

این سوالی­‌ست که مسیر منحصر به‌­فرد شما را در میان انبوه محصولات مد و فشن زنانه و مردانه باز می­‌کند، نقطه‌­ای که «استایل شخصی» شما در آن شکل می­‌گیرد. پرادا می­‌گوید: «لباسی که می­‌پوشیم، شیوه‌­ی ارائه ما به جهان است، به‌­خصوص امروز که ارتباط‌­های انسانی بسیار سریع شده‌­اند، مد به­‌مثابه یک زبان فوری عمل می­‌کند». اما مواد اولیه برای تولید این زبان فوری چیست؟

برای پاسخ این سوال، در این مقاله همراهِ بــولــوز باشید.

صنعت مد و فشن در سال 2021 و اوایل سال 2022 شاهد رشد چشم­گیری بود چراکه پس از رفع محدودیت‌­های پاندمی کرونا مجددا تقاضای مصرف‌­کنندگان رو به افزایش گذاشت. هرچند به‌­دلیل بدتر شدن شرایط کلان اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان با چالش‌­هایی مانند جنگ در اوکراین، تورم و بحران انرژی مواجه است. انتظار می‌رود تا پایان 2023، صنعت مد شاهد رشد فروش جهانی 5 تا 10 درصد برای کالاهای لوکس و 2 تا 4 درصد برای سایر محصولات این صنعت باشد.

دنیای بی‌­کران لباس­‌ها چنان متنوع است که برای هر شخصیتی با هر سلیقه­، تفکر و نیازی محصولی درخور برای ارائه دارد؛ در حقیقت این شما هستید که باتوجه به انتظاراتی که از یک لباس یا اکسسوری دارید، دست به انتخاب می‌­زنید.

ویژگی­‌های مختلفی در محصولات مد وجود دارند که می‌­توانند تبلور افکار و شخصیت شما باشند؛ از جنس پارچه‌­های مصرفی تا نوع برش­‌ها، رنگ­‌ها و حتی سایز لباسی که انتخاب می­‌کنید، همه‌و‌همه بیانگر تمایلات درونی شما هستند.

برای مثال پارچه­‌های چرم را در نظر بگیرید؛ برخی افراد مبالغ هنگفتی را برای خرید محصولات چرم اصل هزینه می­‌کنند چراکه در جهان ذهنی این افراد، چرم نشانگر طبقه اجتماعی و زندگی لوکس است، در همین حین کسانی که وگن هستند به‌­شدت از مصرف محصولاتی که از کشتار یا مصرف حیوانات تولید می­‌شوند، اجتناب می‌­کنند و همان محصول چرم برای این دست از افراد بسیار منزجرکننده و غیرانسانی می‌­نماید.

برای رسیدن به استایل و پوشش شخصی بایستی اقلام مختلف فشن را  به‌­نحوی مناسب که گویای درونیات ما باشد با یکدیگر ترکیب کنیم. این ترکیب­‌بندی نیازمند شناختی هرچند سطحی از انواع لباس‌­ها و اکسسوری­‌هاست.

شلوار و شلوارک

شلوار و شلوارک‌­ها لباس‌ پایین‌­تنه هستند که تنوع بی­‌نظیری در انواع زنانه و مردانه دارند. تقریبا هر نوع پارچه‌­ای که تصور کنید در تولید شلوار به­‌کار می‌­رود، از لینن و کتان و جین گرفته تا پارچه­‌های شمعی، کبریتی و حتی چرم. در شلوارها، جنس پارچه، مدل کمر و نحوه‌­ی بسته‌شدن آن، اندازه‌­­ی حجمی و طولی پاهای آن، رنگ، فرم پاچه‌­ها و حتی چاپ و گلدوزی روی آن می‌توانند عواملی باشند که در دیزاین این محصول تاثیرگذارند. از جمله مدل­‌های معروف شلوار می‌­توان به: شلوار اسلش، شلوار مام استایل، دامن­‌شلواری، شلوار بگ و غیره اشاره کرد.

دامن

دامن، لباسی­‌ست که از کمر به بدن متصل می­‌شود و از قسمت پایین رهاست. دامن‌­ها هم در جنس و طرح‌­های مختلفی تولید و عرضه می­‌شوند. قد، مدل کمر، برش­‌ها و بالأخص جنس و طرح پارچه در طراحی یک دامن تاثیرگذارند.

پیراهن

لباسی برای بالاتنه­‌ست که یقه و آستین دارد و عموما با دکمه بسته می‌­شود. پیراهن­‌ها در انواع پنبه، کتان، جین و غیره تولید می‌­شوند و در مدل­‌های زنانه و مردانه در بازار موجود هستند.

سویشرت

لباسی گرم و گشاد که معمولا از جنس پنبه یا پشم است و پوششی‌­ست که در حین ورزش و یا موقعیت‌­های رزومره در قالب یک لباس راحت و کژوال استفاده می­‌شود.

هودی

در واقع هودی به سویشرتی اطلاق می‌­شود که دارای کلاه باشد. هودی­‌ها عموما لباسی آزاد، راحت و گرم هستند که انتخاب مناسبی برای یک استایل کژوال در یک روز پاییزی یا زمستانی محسوب می­‌شوند. بر محبوبیت هودی روز به روز افزوده می‌­شود و غالبا طرفدارانش را قشر نوجوان و جوان جامعه تشکیل می‌­دهند.

کُت

لباسی­‌ست آستین­‌دار که اغلب تا زیر باسن ادامه دارد. مدل­‌های کوتاه کت، به کراپ‌کت شناخته می­‌شوند. کت­‌ها در اندازه‌­ها، طرح­‌ها و رنگ‌­های مختلفی تولید می­‌شوند و عموما برای اماکن رسمی، اداری، مجالس و به­‌طور کلی محیط‌­های بیرون از منزل استفاده می­‌شوند. چند دهه‌­ای­ست که کت­‌ها در بین بانوان رواج بیشتری پیدا کرده­‌اند و در قالب کت‌و‌شلوار و کت‌و‌دامن هم عرضه می‌­شوند.

کاپشن

پوششی‌­ست برای بالاتنه در فصل سرما. قد این مدل لباس نهایتا تا زیر باسن می‌­رسد، هرچند عموما تا بالای کمر ادامه دارد. کاپشن­‌ها، لباس‌های بسیار متنوعی هستند که با پارچه‌­هایی چون مموری، تدی، پلی­‌استر و امثالهم تولید می­‌شوند.

پالتو

پالتوها لباس‌­هایی هستند گرم، عموما از جنس پشم، فوتر و پارچه‌­هایی از این قبیل که در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می­‌گیرند. قد پالتو عموما تا زیر باسن یا حتی تا مچ پا ادامه دارد. یقه، جیب، آستین و طرح و جنس پارچه، عوامل متغیری هستند که در مدل پالتوها تاثیرگذارند.

شومیز

لباسی­‌ست زنانه که آستین‌­های بلند دارد و بسیار شبیه به پیراهن مردانه است. شومیزها با یقه­‌ها، جیب­‌ها و آستین­‌ها مختلفی طراحی می­‌شوند و با پارچه­‌هایی مانند ساتن، پنبه، حریر، لینن و دیگر، در بازار به فروش می‌­رسند.

اکسسوری‌ها

کلاه

پوششی­‌ست که روی سر قرار می‌­گیرد و مدل­‌های بسیار متنوعی دارد. از کلاه لبه­‌دار و آفتابی تا کلاه­‌های ورزشی و زمستانه؛ همه‌و‌همه در جنس، طرح و رنگ‌­های مختلفی تولید می­‌شوند و یکی از اقلام مد هستند که در شخصیت دادن به استایل و ترکیب با انواع لباس‌ها، به­‌غایت کارایی دارند. از جمله کلاه­‌های معروف می­‌توان به کلاه برت، شاپو (شَپو)، لیون (لئون)، کَپ یا بیسبالی و مدل‌های آفتابی و لبه­‌دار اشاره کرد.

عینک

عینک‌­ها از آن دست اقلام فشن هستند که در عین حال کارکردهای اساسی و ضروری در زندگی روزمره ما دارند. عینک‌های طبی و عینک‌­های آفتابی دو نمونه‌­ی بسیار رایج و شناخته شده هستند که هر شخصی به‌­طور معمول حداقل از یکی ازاین دو مدل استفاده می­‌کند. عینک‌­ها با فریم‌­ها و لنزهای متنوعی تولید می­‌شوند که گاه با بند عینک هم همراه می‌شوند.

ساعت

ساعت، محصولی­‌ست که انسان صده‌­هاست از آن استفاده می­‌کند و در طول تاریخ تغییر و تطور خود در انواع و اشکال متفاوتی طراحی و تولید شده است. امروزه ساعت‌­ها را در انواع دیجیتال، عقربه­‌ای و کلاسیک، اسمارت‌واچ یا ساعت­‌های هوشمند و سایر مدل­‌ها می­‌توانیم خریداری کنیم. ساعت از جمله اکسسوری­‌هاست که سهم ویژه‌­ای از بازار کالاهای لوکس و لاکچری را به خود اختصاص می­‌دهد.

زیورآلات

محصولات زیادی در دسته‌­ی زیورآلات قرار می­گیرند؛ گوشواره، گرنبند، دستبند، انگشتر، پیرسینگ و موارد این چنینی که از بدلیجات یا فلزات و سنگ‌­های گران­‌بهایی چون طلا، نقره و الماس تهیه می‌­­شوند، مثالی برای این قبیل محصولات هستند. زیورآلات، بدلیجات و جواهرات نقش بسیار مهمی در آراستن ظاهر شما بازی می­‌کنند و گاه نیز در قالب یک نماد، یادگاری یا یک وسیله آنتیک قرار می­‌گیرند.

کمربند

کمربند از آن دست وسیله­‌هاست که شاید افراد کمی به آن توجه کنند اما انتخاب یک کمربند مناسب در ترکیب­‌بندی استایل شما، می­تواند همه­‌چیز را تغییر دهد. کمربندها برای شلوار، دامن و برخی پوشش‌­هایی که مربوط به بالاتنه هستند در انواع چرمی، پلاستیکی، زنجیری، پارچه‌­ای و امثالهم تولید می‌­شوند.

شال و روسری

پارچه­‌هایی در قطع مربع و مستطیل هستند که کاربردهایی متفاوتی دارند. شال‌گردن پوششی برای جلوگیری از رسیدن سرما به صورت و گردن، مینی‌اسکارف­‌ها برای جلوگیری از برخورد نور خورشید با موهای شما یا در قالب دستمال دور گردن استفاده می­‌شوند. همچنین در برخی استایل­‌ها، اسکارف را دور مچ دست یا بند کیف هم گره می­‌زنند. روسری، شال و اسکارف با موادی چون پشم، پنبه، حریر، ساتن و پارچه­‌های متنوع دیگری در بازار موجود هستند.

کیف

دروغ نیست اگر بگوییم زندگی بدون کیف­‌ها حقیقتا دشوار می­­‌شد!

کیف­ یک نیاز روزمره هستند که برای کاربری­‌های متنوعی تولید می­‌شوند. یک کیف مناسب مثل یک دوست خوب می‌تواند زندگی شما را لذت‌­بخش کند. کیف­‌ها با عواملی چون نوع بند، جنس، تعداد زیپ و فضای کیف، رنگ و طرح، امکانات ارگونومیک و یراق­‌آلاتی که در آن‌­ها استفاده شده، ارزش‌­سنجی می­‌شوند. حداقل ویژگی­‌های یک کیف خوب، کیفی‌ست که مطابق با استایل و سلیقه شما باشد، فضایی که نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد و به‌راحتی بتوان حملش کرد.

کفش

دنیای کفش‌­ها بسیار هیجان­‌انگیز، متنوع و مدام در حال پیشرفت در نحوه‌ی تولید، طراحی و اصول ارگونومیک و حتی ورود تکنولوژی­‌ست. کفش‌­ها یا شاید بهتر بگوییم «پاپوش‌­ها» از دمپایی­‌های پلاستیکی برای استفاده روزمره را شامل می‌شوند تا کفش­‌های جواهرنشان. کتانی­، بوت، نیم‌بوت، چکمه، اسلیپر، صندل، کفش‌­های پاشنه­ بلند، آکسفورد و کلاسیک و کفش­‌های طبی انواعی از این محصول هستند که برای همه شناخته شده‌­اند. شاید شما هم این جمله معروف را شنیده باشید که «کفش‌­ها نماینگر شخصت فرد هستند»؛ هرچند به این سادگی نمی­‌توان افراد را قضاوت کرد اما حقیقتا کفش­ ویژگی­‌هایی چون راحتی‌­طلبی، تمیزی و زیبایی‌­شناسی کاربرشان را به نیکی عیان می‌­کنند.

———————————————————————————————————————————————————————

موارد بالا یک دسته‌­بندی کلی برای لباس، پوشاک و اکسسوری بود که خود، هرکدام شامل زیردسته‌­های بسیاری می­‌شوند. در حقیقت تمامی این موارد، قائم به خود پیامی ندارند، اما چنان که باهم ترکیب­ شوند، می­‌توانند استایل شما را کژوال، رسمی، مجلسی، اداری، ماکسیمال یا هر سبک دیگری بکنند. آنچه این میان به استایل لباس شما شخصیت می­‌دهد نه‌تنها به انتخاب مدل محصولاتی که خریداری می­‌کنید بستگی دارد، بلکه به نحوی که آن­‌ها را می­‌پوشید هم وابسته­‌ست. برای مثال، پیراهنی که روی شلوار می‌­افتد فرسنگ­‌ها با پیراهنی که داخل شلوار قرار می­‌گیرد تفاوت معنایی و زیباشناختی دارد.

در مقاله­‌های گذشته به معرفی و بررسی چندی از استایل­‌های معروف فشن از جمله «استایل گرانج» پرداخته­‌ایم  و از تاریخچه، دلیل و تفکری که در پس این پوشش‌­ها وجود داشته است، سخن گفتیم.

همان‌طور که پرادا می­‌گوید، فشن و مد به‌مثابه یک زبان فوری هستند؛ شما با این زبان تصمیم به بیان چه چیزی دارید؟ استایل مورد علاقه­‌ی شما چیست؟

✍️برای ما کامنت کنید تا در مقاله­‌های بعدی از مفاهیم و پیام‌­های نهان کمد لباس شما بگوییم❗

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *